Medier


Laste ikon
LASTER INNHOLD
Gemini.no logo

TEMA: Forskeren i tårnet

Seks prosent av norske forskere står bak halvparten av all populærvitenskapelig formidling i Norge. Fire prosent bidrar til allmenn samfunnsdebatt.

Kommentar: Har vi bruk for forskning som ikke kommuniserer?

Forskning som ikke kommuniseres, har liten verdi. Kan det være en sammenheng mellom Djupedals «hvileskjær» og for lite forskningsformidling, spør informasjonssjef Asle Haukaas ved Norges Handelshøyskole (NHH). Haukaas var med i Formidlingsutvalget som nylig foreslo indikatorer for formidling av forskning.

Gemini.no logo

Fra film til fil

Digital teknologi Vi kommer ut litt oppstemt, litt rystet eller […]

Gemini.no logo

Reality-journalistikk?

Filmforsker frykter reality-genren vil ha uheldig påvirkning på TV-dokumentaren. Kravet om å underholde smitter.

Når de voksne mister kontrollen

– Ingenting skremmer barn mer enn å se at de voksne mister kontrollen. Det sier Soilikki Vetteranta, doktor i mediepedagogikk ved NTNU. Hun har studert hvordan barn og ungdom reagerer på katastrofenyheter.

Gemini.no logo

Teknologisk verdenspremiere

Torsdag 14. april blir Trondheim sentrum for en verdenslansering. Under filmfestivalen Kosmorama lanserer Sony sin siste digitale filmprosjektør. Produsenten selv beskriver det som en revolusjon.

Gemini.no logo

Stem, stem, stem!

– Den eigentlege vinnaren av Idol er plateselskapet, konstaterer barneforskar Vebjørg Tingstad ved NTNU i Trondheim. Ho ser etter kva som er særmerkt ved programkonseptet.

Gemini.no logo

Prøver ut grenser gjennom chatting

Chatting er ikke så farlig som mange foreldre frykter. Det handler mye om å utforske seg selv og å «parkere» barndommen, mener forsker Vebjørg Tingstad.

Gemini.no logo

Fri nettdebatt – ikke for pyser

Debatter på Internett kan noen ganger være nesten krigerske i formen. Derfor velger mange å være bare tilhørere. De som kritiserer den aggressive tonen, får gjerne beskjed om at de er litt «tantete».

Gemini.no logo

Reklamen nærmer seg kunsten

Den moderne reklamefilmen åpner for flere tolkninger og gir en estetisk opplevelse. Den nærmer seg klart kunsten, selv om den fremdeles skal få oss til å kjøpe.