Samfunn

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Mange veteraner kommer styrket hjem

En ny studie viser at de fleste norske veteraner blir tryggere på seg selv og setter mer pris på livet etter å ha vært i Afghanistan.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

VIDEO

Jakten på månesteinen

Astronautene Buzz Aldrin og Neil Armstrong plukket med seg steiner fra månen på oppdrag fra president Nixon. Steinene ble donert til 135 land, men mange av dem i dag forsvunnet. Vi jakter på steinen som ble sendt til Trondheim etter Apollo 11-ferden.

Månevandrerne

Bare 12 amerikanere har gått på månen. Av disse er seks fortsatt i live. Tre av dem, «Buzz» Aldrin, Charlie Duke og Harrison «Jack» Schmitt, kommer til NTNU neste uke, for å snakke om menneskehetens fremtid i verdensrommet.

Mr. Pluto kommer til Trondheim

NASAs toppsjef for menneskehetens første ferd til Pluto kommer til Starmus. Planetolog og romfartsingeniør Alan Stern er en regelrett superstjerne i vitenskapens verden.

– Ingen overraskelse at Trump trakk USA ut av Paris-avtalen, sier vinner

Årets vinnere av Stephen Hawking Medal for Science Communication 2017 ble i går bekjentgjort under en pressekonferanse i New York. Vinneren for beste forskningsformidling er den samfunnsengasjerte fysikeren Neil deGrasse Tyson. Selve medaljen skal deles ut under Starmusfestivalen i Trondheim.

Vil utrydde ekstrem fattigdom

Økonomiprofessor Jeffrey D. Sachs beskrives som en rambukk og en bølle som brøyter seg vei mot et hårete mål: global utryddelse av ekstrem fattigdom.

Vil gjøre vitenskap populært

Mange av talerne ved Starmus er superstjerner i sine fagmiljø. Men få har så stor fanskare som Brian Cox. Dette er forskeren som føler seg hjemme i populærkulturen.

Stinkende storbyluft i klimakunst

Tenk deg at du puster inn forurenset New Delhi-luft. Det er 40 grader varmt, og luftfuktigheten er høy. Men du er ikke i New Delhi – du står inne i en kunstinstallasjon. I Trondheim, under Starmus-festivalen i juni.

Appen som «ser» for de blinde

Det er lett å gå seg vill i store komplekse bygg og på dårlig merkede T-banestasjoner, men for synshemmede kan det være helt umulig å finne fram. Da kan det være kjekt med en veiviser i lomma.