Arkiv

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Mange veteraner kommer styrket hjem

En ny studie viser at de fleste norske veteraner blir tryggere på seg selv og setter mer pris på livet etter å ha vært i Afghanistan.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

Alltid en fordel å oppdage sykdom tidlig?

De fleste tenker at det å oppdage og behandle sykdom så tidlig som mulig er bra, og gir deg størst sjanse for å bli frisk igjen. Slik er det ikke nødvendigvis.

Norsk slangerobot skal hjelpe astronauter

Hvordan kan en slangerobot foreta vedlikeholdsarbeid på romstasjoner, utforske kometer og sjekke bomuligheter i lavatunneler på månen? Norske forskere er på saken.

Astronautenes ekstra nese

Norsk-tysk hitech-sensor som ser gasser, skal hindre at noen puster inn farlige stoffer når de er på jobb – i verdensrommet.

Satelittantenne

Stjerneskinnssonaten

Han har laget et musikkverk som spilles i syv sammenhengende år. Tonene skapes av antenner som stadig søker etter stjernene.

La Silla Observatory i Chile.

Motbeviste en 100 år gammel teori

Hans oppdagelser innen mikroskopi gjorde det mulig å se det ingen hadde sett før og har bidratt til en enorm utvikling innen mange fagområder, blant annet innen medisinsk forskning

girl's green eye close up. Foto: Colourbox

Brenner for å hjelpe unge forskere fram

Han beskriver seg selv som en ganske lat skoleelev som var mest opptatt av sport. Senere ble han grossist i forskningsresultater og i lederverv i forskningsorganisasjoner verden over.

VIDEO

Jakten på månesteinen

Astronautene Buzz Aldrin og Neil Armstrong plukket med seg steiner fra månen på oppdrag fra president Nixon. Steinene ble donert til 135 land, men mange av dem i dag forsvunnet. Vi jakter på steinen som ble sendt til Trondheim etter Apollo 11-ferden.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Månevandrerne

Bare 12 amerikanere har gått på månen. Av disse er seks fortsatt i live. Tre av dem, «Buzz» Aldrin, Charlie Duke og Harrison «Jack» Schmitt, kommer til NTNU neste uke, for å snakke om menneskehetens fremtid i verdensrommet.

Mr. Pluto kommer til Trondheim

NASAs toppsjef for menneskehetens første ferd til Pluto kommer til Starmus. Planetolog og romfartsingeniør Alan Stern er en regelrett superstjerne i vitenskapens verden.

Med den ultra-presise HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-m-teleskop på La Silla i Chile kan forskere studere universet.

Avdekker universets mysterier

De har oppdaget signaler fra universets barndom, mørk energi og hvordan stjernene ble skapt. Tre av nobelprisvinnerne som kommer til Starmus i Trondheim, er astrofysikere og forteller om universets mysterier.

Oppdaget at universet utvider seg i økende fart

Adam Riess og teamet hans har sporet universets utvidelse til 10 milliarder lysår tilbake i tid. De oppdaget at farten på universets utvidelse øker, stikk i strid med det astrofysikere tidligere har antatt.

Our magnificent Milky Way galaxy is radiant over La Silla Observatory. The ESO 3.6-metre telescope is shown to the right, now home to the world's foremost extrasolar planet hunter: High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), a spectrograph with unrivalled precision.

Fanget signaler fra universets barndom

De jobbet med å kartlegge signaler fra Melkeveien da de fant de en støykilde i atmosfæren som de ikke kunne forklare. Det var ekko fra the Big Bang.

Et fag for de store oppdagelser

95 prosent av verdensrommet består av materie som vi ikke har den fjerneste anelse om. – Her venter et helt nytt felt med grunnforskning, sier NTNU-professor Jan Myrheim, som grublet på hvordan månens bakside så ut da han var barn.

Denne simulatoren redder liv

Fiskerne har landets farligste yrke. Nå skal de, i likhet med flyverne, få mulighet til å trene i en simulator.

– Ingen overraskelse at Trump trakk USA ut av Paris-avtalen, sier vinner

Årets vinnere av Stephen Hawking Medal for Science Communication 2017 ble i går bekjentgjort under en pressekonferanse i New York. Vinneren for beste forskningsformidling er den samfunnsengasjerte fysikeren Neil deGrasse Tyson. Selve medaljen skal deles ut under Starmusfestivalen i Trondheim.

Flyfoto av Mo Industripark i Mo i Rana, grønne jorder i forgrunnen, fjord og fjell i bakgrunnen.
KORTNYTT

Vil danne landslag for grønn vekst

SINTEF, NTNU og Nord universitet trapper opp sin satsing på sirkulær økonomi – kunsten å skape mer verdi ut av mindre ressurser ved gjenbruk og resirkulering – for å styrke konkurransekraften til AS Norge.

KORTNYTT

Planter kan bestøve seg selv om biene forsvinner

Bestanden av bier og andre insekter synker. Dette kan bli dramatisk for matproduksjon og det biologiske mangfoldet. En god nyhet er at planter muligens kan overleve ved å lære å formere seg selv. I hvert fall på kort sikt.