Arkiv

Laste ikon
LASTER INNHOLD
KRONIKK

Robotvaktmesteren er på vei

Kunstige superøyne og antikrasj-teknologi kan gjøre roboter til hjelpere ved inspeksjon og vedlikehold i farlige omgivelser. Det vil gi HMS-gevinst og kostkutt.

MED BILDESERIE

Å lese om seg selv letter skammen

Et italiensk jordbrukssamfunn, preget av fattigdom, mafia og vendetta, ble studert og beskrevet av en antropolog for 50 år siden. Den antropologiske avhandlingen er nå oversatt til italiensk. Det hjelper befolkningen å forstå seg selv bedre.

Paven sa nei til norske mynter

Under store deler av middelalderen produserte Norge egne mynter. Men myntene imponerte ikke alltid hverken utenforstående eller nordmenn selv.

Overraskende funn om karbonlagring

– Vi tenker ikke over hvor mye karbonlagring som faktisk foregår rett i nabolaget, sier Mia Vedel Sørensen. Hun forsker på karbonlagring i lavtvoksende vegetasjon på fjellet.

KORTNYTT

Nytt ferdigbad?

Såkalte modulbad er billige og reduserer faren for byggefeil. Slik bygger du dem riktig.

Får nobelpris på grunn av bananfluer

Den er en irriterende liten rakker på kjøkkenet, men er så vanvittig god til å lage barn at den kan skryte av både tur ut i verdensrommet og flere nobelpriser.

Småfugler kan rangere farlige fiender

Meisefugler kan ikke bare se at en annen fugl er farlig. De kan også se forskjell på ulike arter, vurdere hvor farlige de er og justere oppførselen deretter.

Vikinger erobrer Disney World

Disney World ønsker å vise fram arkeologiske gjenstander fra NTNU Vitenskapsmuseet for millioner av besøkende i Florida.

Kvinneansikt og hender fotografert gjennom ruglet glass

Vold og overgrep skaper trygdemottakere

Sjansen for at kvinner blir uføretrygdet, mer enn dobles hvis de har vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen eller vold i nære relasjoner, viser ny studie.

BLOGG

Tarmsopp hos spedbarn – og Biola

Du har førti billionar bakteriar inni tarmen din. Det er fleire enn talet på celler i heile kroppen din. Basert på tala si makt så er du derfor til for dine bakteriar. Men bakteriane er ikkje aleine der. Søskenbarna deira, soppen, har òg kara til seg ein viktig plass. Heilt frå livets start.

Autistiske barn kan lære bildespråk

Å være lett som en fjær eller grønn av misunnelse: Å forstå bildespråk for barn med høyfunksjonell autisme har man trodd var umulig. Men det er det ikke, viser ny forskning.

Lager «helsestasjon» for settefisk

Vannet i settefiskanlegg kan fortelle mye om når og hvorfor sykdom oppstår. Nå skal forskere knekke vann-koden, og dermed spare fisken for plager og bransjen for store penger.