Arkiv

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Strømnettet trues av økt solstormaktivitet

Ifølge forskere er tusenvis av store transformatorer på den nordlige halvkule sårbare for solstormer. Det kan slå ut deler av strømnettet vårt. I verste fall i flere år.

Proteiner i blodprøve kan avsløre og forutsi sykdom

Analyse av 5000 proteiner fra en blodprøve gir verdifull informasjon om en rekke sykdommer man kan ha eller risikerer å få. – Oppsiktsvekkende, sier Christian Jonasson ved HUNT forskningssenter om den amerikansk-britisk-norske studien.

Grønt lys for Norges største nullutslippsnabolag

Zero Village Bergen vil bli Norges største nullutslippsområde for boliger. Boligfeltet skal produsere mer energi enn det bruker, og det skal tenkes miljø for hele byggets levetid. Det er ett av ni nullutslippsområder i Norge som det forskes på ved forskningssenteret for nullutslippsområder i smarte byer.

To menn klapper ku inne i et fjøs.

Ku-rap kan gi bonden klimavennlig energi

Forskere vil lage grønn varme av drivhusgass fra kuas vom – med Bygdø Kongsgård som mulig testarena. Det kan gi Norge klimagevinster som tilsvarer varig parkering av 140 000 dieselbiler.

EU-parlamentet i Brussel er EUs administrative hjerte. I tillegg til alle de som arbeider her, besøkes det daglig av mange. Foto: Idun Haugan/NTNU
MED VIDEO

– Norge er EUs mest integrerte utenforland

Norge har vært på vei inn i EU fire ganger, men har stoppet på dørterskelen hver gang. Torsdag 28. november er det 25 år siden vi stemte vårt foreløpig siste nei. Med en EØS-avtale på godt og vondt i hånda.

Utsetter eldrebølgen på norsk sokkel

Sand i oljestrømmen og fare for brønnkollaps er kjente problem når sandsteins-reservoarer begynner å bli tomme. Avanserte sensorer og en supermaskin hjelper forskerne med å finne smertegrensa for lønnsom produksjon. Det kan gi oljereservoar lengre levetid.

Slik jobber de aller beste teamene

Ledere kan fungere som brems. Godt samarbeid og bred kunnskap er ingen garanti for resultater. Det viser forskning på teamarbeid i praksis. Så hva skal til for å lykkes?

Hvor mye mikroplast er det i skittentøykurven din?

Hver gang du vasker klær, skyller du ut mikroplast i havet. Men vi vet lite om mengden og spredningen av mikroplast fra ulike tekstiltyper. Nå jobber forskere med å både måle og fange mikroplast fra klesvasken vår.

Språktrikset skandinaver er eksperter på

Å flytte et ord fremst i setningen er et nyttig triks for å fremheve det viktigste. Forskerne har ikke funnet noen språk som kan benytte teknikken på samme måte som de skandinaviske.

MED VIDEO

Mysteriet i vikinggraven

To mennesker dør med omkring hundre års mellomrom. Likevel begraves de sammen. Hvorfor? – Et fryktelig spennende funn, sier arkeolog Raymond Sauvage.

Her er teknologien som gjør deg til «Supermann»

Se for deg at du kan kle på deg ekstra muskler, supersyn og ny kunnskap – og sensorer som merker om du jobber for hardt. Dette er ideen bak prosjektet HuMan, som nå har levert teknologi som kan framstå som reneste science fiction til blant annet flyfabrikken Airbus.