Helse

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Stinkende storbyluft i klimakunst

Tenk deg at du puster inn forurenset New Delhi-luft. Det er 40 grader varmt, og luftfuktigheten er høy. Men du er ikke i New Delhi – du står inne i en kunstinstallasjon. I Trondheim, under Starmus-festivalen i juni.

Pollen kan svekke vitnemålet

Pollenallergi gjør at elever i videregående skårer dårligere på eksamen. Dermed kan også drømmestudiet på universitetet ryke, ifølge forskning fra NTNU.

Innovasjonsprosjekt ga mindre tvangsbruk

En ny rapport konkluderer med at sykepleiere er svært gode innovatører når det gjelder nye helsetjenester. Det har blant annet ført til mindre tvangsbruk i psykiatrien.

VIDEO

Nedkjølte pasienter behandles ulikt

Hva er beste førstehjelp for en skadet og nedkjølt kropp? En fjellmedisinsk forskningsdugnad pågår nå for å finne svaret. I dag finnes det nemlig ingen beste praksis for håndtering av denne typen pasienter.

Hvem i Europa drikker mest?

Forskere kan for første gang sammenligne hvor mye alkohol europeere drikker. Og Storbritannia, Irland og Portugal kommer dårligst ut.

Bruker big data for å forstå immunforsvaret bedre

Et enzym fra bakterien som gir oss halsbetennelse har gitt menneskeheten et billig og effektivt verktøy for å klippe og lime i våre egne gener. Teknologien CRISPR brukes også til å forstå hvordan immunsystemet reagerer på virusangrep.

Tryggere antibiotikabruk med ny allergitest

Mange får bredspektret antibiotika fordi de tror de er allergiske mot penicillin. Norske forskere utvikler nå en allergitest som avslører hvem som er allergiske, og graden av allergi. Det vil gi bedre behandling mot infeksjoner- og motvirke resistens.