Helse

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Nå kommer «jordskraperne»

Se for deg at du hver morgen tar heisen femti etasjer ned i bakken for å gå på kontoret. Det blir hverdagen for tusenvis av mennesker i Singapore om få år. Men hva skal til for at det skal oppleves som både trygt og trivelig? Norske forskere har sett på saken.

Proteiner i blodprøve kan avsløre og forutsi sykdom

Analyse av 5000 proteiner fra en blodprøve gir verdifull informasjon om en rekke sykdommer man kan ha eller risikerer å få. – Oppsiktsvekkende, sier Christian Jonasson ved HUNT forskningssenter om den amerikansk-britisk-norske studien.

Her er teknologien som gjør deg til «Supermann»

Se for deg at du kan kle på deg ekstra muskler, supersyn og ny kunnskap – og sensorer som merker om du jobber for hardt. Dette er ideen bak prosjektet HuMan, som nå har levert teknologi som kan framstå som reneste science fiction til blant annet flyfabrikken Airbus.

Magien bak medaljene

Marit Bjørgen åpnet 17 år med treningslogger for forskerne. Nå har de sammenlignet to ulike metoder for periodisering av høyintensitetstreningen.

Skal sende kreftceller opp i verdensrommet

En «utenomjordisk» metode tas i bruk for å få flere svar på kreftgåten. Kreftsvulster skal sendes på romreise. Der skal det undersøkes om vektløshet kan føre til at svulster slutter å vokse.

Kan man bli venn eller kjæreste med en chatbot?

Forsker Marita Skjuve har intervjuet mennesker som har et nært forhold til chatboten Replika. Forskeren konkluderer med at forholdet både gir mening og verdi for brukerne. Det kan til og med bli romantisk.

De som trenger helsetiltak mest, liker dem minst

Folk flest synes det er fint at myndighetene driver med helseforebyggende tiltak. Mest motstand er det blant dem som trenger tiltakene mest, nemlig folk med usunt kosthold, de som røyker og ikke trener.

Slik bryter kreften ned musklene

En kreftsvulst kan få muskelceller i kroppen til å bryte ned seg selv. Mange kreftpasienter dør av følgene. Nå vet forskerne mer om hvordan kreftceller i en svulst kan utløse en slik tilstand. Dette kan på sikt gi legemidler som kan bremse denne alvorlige komplikasjonen av kreft.

Dette lurer ungdommen på når de kan spørre anonymt

En analyse av nesten 300.000 spørsmål fra ungdom skrevet uoppfordret på ung.no, har ført til stor innsikt i hva unge i dag faktisk er opptatt av. Kropp, helse og identitet er noen av temaene som topper lista.

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Ny bruk av bioressurser. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er bare noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, konkluderer SINTEF i ny NHO-rapport.

Veien mot toppen starter med lidenskap

Lidenskap, pågangsmot, det rette tankesettet og støtte fra andre må til for at du skal bli blant de aller beste. For bare sånn kan du motivere deg og holde ut all øvingen som trengs.