Helse

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Bildet skal illustrere en gutt som er trist og har spiseproblemer / spiseforstyrrelser

Gutters problemer med kropp og spising må tas alvorlig

Det har vært forsket mye mer på spiseproblemer hos jenter enn hos gutter. Symptomene er forskjellige, og kroppene er forskjellige. – Å måle BMI passer ikke så godt for å fange opp problemer hos gutter, sier NTNU-forsker Farzaneh Saeedzadeh Sardahaee.

Påskequiz 2021.

Greier du Geminis påskequiz?

Hva kom først, høna eller egget? Er det lov å skyte svensker? Hvorfor dugde ikke hønsefjær i puta? Prøv vår påskequiz!

Helsesykepleiere - det utdannes for få

Norge mangler over 2000 helsesykepleiere

Det mangler over 2000 helsesykepleiere for barn og unge i Norge, viser ny forskning fra SINTEF. Samtidig har helsesykepleierne fått flere og mer krevende oppgaver knyttet til psykisk helse og vold.

Bildet viser NTNU Hovedbygningen
KORTNYTT

Ny NTNU-metode for å slå ned koronaviruset

NTNU-forskere har startet utprøving av en egenutviklet teststrategi: spyttprøver man selv tar, uten at helsepersonell er involvert. Dette mener forskerne vil kunne slå ned koronaepidemien raskere, enklere og mye billigere enn dagens måte. Metoden testes nå på NTNU-studenter.

KRONIKK

20 år med kartlagte gener. På godt og vondt

I disse dager er det 20 år siden de første utkastene til det humane genomet ble publisert i tidsskriftene Nature og Science. Resultatet fikk daværende president Bill Clinton til å uttale at man nå hadde lært språket som livet er skrevet i, og at man raskt ville «kunne kurere sykdommer som Alzheimers, Parkinsons, diabetes og kreft ved å angripe deres genetiske røtter».
Kartlegging av 30 000 gener har forandret verden, men på en annen måte enn man forventet.

Skiløper i kulde

Slik kler du deg i kulde – fra topp til tå

Denne vinteren har vært kaldere enn vanlig. Samtidig er vi mer ute i sosiale sammenhenger, på grunn av pandemien. Her er forskernes tips for å holde varmen, for store og små.

Mikroskopbilde av levende hjerteceller.

Alle hjerters dag

Masterstudent Vanessa Solvang dyrker fram bittebitte små bankende hjerter på laben. De steller hun godt med, også på Valentine’s Day.

Høyere dødelighet i voksen alder for tidligfødte

Risikoen for å dø av hjertesykdom, kronisk lungesykdom og diabetes i voksen alder er dobbelt så høy for tidligfødte som for befolkningen ellers. Selv de som ble født bare to-tre uker før termin har noe økt risiko.