Energi og miljø

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Grønn gaming for miljøet

Dataspill som skal gjøre oss mer miljøbevisste, må både være underholdende og pedagogiske. Få spilldesignere er god på begge deler. NTNU-forskere skal lage en modell som kan bygge bro mellom fagområdene.

Her finner vi naturens eget supermateriale som kan erstatte plast i flere sammenhenger. Foto: Colourbox

Supermateriale kan erstatte plast

All plasten som havner i naturen og i havet er et raskt voksende miljøproblem. Den gode nyheten er at det finnes et nedbrytbart og naturlig materiale som kan erstatte plast.

Fra Arendal til Brüssel med klimafakta i bagasjen

SINTEFs klimaambassadør Nils Røkke er tilbake fra Arendalsuka, på vei til Brüssel. Der skal han lede den europeiske energiforskningsalliansen EERA i en verden der klimatrusselen stadig oftere blir framstilt som fake news.

Jakten på lavere strømregning

Energibransjen vil innføre «rushtids-avgift» på strøm. Det kan bli vrient for kundene å følge med på prisene. Men hjelp er underveis.

Gjør tak til klimatiltak

Mer nedbør har gitt tak med beplantning status som klimatiltak. Men hvor mye nedbør tar de egentlig opp, og finnes det alternativ? Norske forskere er på saken.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

Astronautenes ekstra nese

Norsk-tysk hitech-sensor som ser gasser, skal hindre at noen puster inn farlige stoffer når de er på jobb – i verdensrommet.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Mer solstrøm med ny vaskerobot

Moderne solceller er effektive, men når de er rene fungerer de enda bedre. En vaskerobot utviklet av norske forskere gir nå topp uttelling fra sola.

Stinkende storbyluft i klimakunst

Tenk deg at du puster inn forurenset New Delhi-luft. Det er 40 grader varmt, og luftfuktigheten er høy. Men du er ikke i New Delhi – du står inne i en kunstinstallasjon. I Trondheim, under Starmus-festivalen i juni.

Første romvandrer kommer til Trondheim

Aleksej Leonov tror at romfarten i fremtiden vil gi oss fabrikker i verdensrommet. Og at menneskeheten kan kolonisere Mars, dersom verdens politikere får til å samarbeide. I juni blir astronauten å treffe på Starmusfestivalen.

VIDEO

Kaprer smarte elever gjennom båtrace

400 elever deltok på Ocean Space Race i Havlaboratoriet i Trondheim. Flere av ungdommene blir så inspirert av konkurransen at de vil komme tilbake som studenter på teknologistudier.