Vi må utnytte strømnettet bedre enn i dag
For å nå klimamålene trenger vi å bygge mer strømnett, men vi er også nødt til å utnytte det strømnettet vi allerede har i dag på en bedre måte.
For å nå klimamålene trenger vi å bygge mer strømnett, men vi er også nødt til å utnytte det strømnettet vi allerede har i dag på en bedre måte.
Tauverk og redskaper som brukes i fiskeri og oppdrett er en stor kilde til mikroplast i havet og forsøpling av kystlinjen. Et tverrfaglig og internasjonalt forskerteam har en plan som må gjøres for å redusere forurensingen.
Havgående skip blir ikke utslippsfrie over natta. En klok start vil være å seile fornybart når det går an, og ikke-fornybart på andre turer, slik et unikt norsk supplyskip snart blir i stand til.
Istedenfor å kaste milliarder av subsidiekroner etter batterifabrikker og havvind og den formidable strømstøtten og klimagasskompensasjonen til kraftkrevende industri, må det heller brukes støttetiltak for å effektivisere energibruken i bygninger og husholdninger, skriver kronikkforfatteren.
SINTEF tester ulike veggvarianter i laboratoriet, og rehabiliterer du et gammelt trehus, kan det hende du kan hjelpe forskerne.
Når du hører at 60 solparker tilsvarer over 5000 fotballbaner, slik NRK nylig har fortalt, er det lett å bli mot solparker. Det er å trekke oppmerksomheten bort fra andre viktige deler av debatten.
Norge samarbeider med land med lavere økonomiske forutsetninger slik at disse kan bidra til å løse klimaproblemene på måter som er tilpasset deres ønsker og behov.
Ville du velge å justere strømforbruket ditt, om du fikk et varsel på mobilen din om de dyreste timene neste dag? Forskning viser at god informasjon kan påvirke strømforbruket vårt.
Klimaregnskap for bygg er et effektivt verktøy for å nå klimamålene. Nå må kravene følges opp med politikk også i Norge.
Isbreer som smelter, kan gi både mer tørke og mer flom. Nå skal eksperter se nærmere på naturfarene som følger av at klimaet endrer seg.
Digitale teknologier gir industrien mange muligheter, men hvordan lykkes med dette i praksis? I den nye boka «Digitalization and Sustainable Manufacturing – Twin Transition in Norway» belyser forskere hvorfor og hvordan.
Hvordan kan vi øke forståelsen og engasjementet for miljøvennlig arkitektur? Mye tyder på at visualisering ved hjelp av AR kan hjelpe oss.
Lenge har det vært en gåte: Tonnevis av ferromangan – et viktig tilsetningsstoff i stål – blir daglig «innelåst» i slagg på sin vei ut av smelteovnene. Nå er vi i ferd med å løse problemet.
Budskapet kommer fra Atle Harby, seniorforsker i SINTEF. Han er med i ekspertutvalget som skal se på de samfunnsøkonomiske konsekvensene av klimaendringene.
Han er blitt kalt karbonfangstens far og har fortsatt tro på at menneskeheten vil klare å komme seg ut av rotet rundt global oppvarming.
Mer grønt hydrogen i Europa kommer til å redusere klimagassutslippene, men samtidig føre til andre miljøpåvirkninger. Nå har forskere regnet på konsekvensene.
De siste årene har nullutslippsalternativer som batteritog og hydrogentog inntatt markedet, men kan de erstatte dieseltog? Vi evaluerte 14 jernbaneruter for å finne svaret.
Vi kaster og brenner stadig mer avfall som fint kan gjenvinnes. Unøyaktige målemetoder, usikre data og lite åpenhet om hvor søpla vår ender opp gjør at norsk avfallspolitikk mislykkes.
Forsvaret er i dag en storforbruker av fossilt drivstoff. I framtiden kan Forsvarets drivstoff komme fra norske gårder og hogstfelt.
Vi kaster store mengder mat. Om du visste næringsinnholdet i denne søpla, ville du endret adferd da?
Driften er lagt ned for lenge siden, men metaller lekker fra gamle gruver og ut i elva. Forskere ser på om vi kan utvinne og bruke metallene isteden.
Byene våre må bli klimanøytrale. Men hvordan gjør vi det? På Fornebu viser forskere hvordan omstillingen kan gjennomføres i praksis.
Nyvinningen kan sette fart på nødvendig karbonfangst i en rekke industrier. Teknologien ble nylig demonstrert ved et avfallsforbrenningsanlegg i Bergen, med gode resultater.
Hvor høy prosentandelen av batterikapasiteten i en elbil bør lades, om målet er lang levetid på batteriet? Ny forskning på nikkelrike katoder kan gjøre framtidas batterier enda bedre – og øke levetiden på de vi allerede har.