Nyskaping og innovasjon

Laste ikon
LASTER INNHOLD
MED VIDEO

Setter lukkede merder på knallhard prøve

Lukkede merder kan løse flere av utfordringene havbruksbransjen sliter med i dag. Men slike konstruksjoner må tåle enorme naturkrefter. Derfor må de gjennom omfattende tester i Skipsmodelltanken ved SINTEF i Trondheim.

Undervannsrobototen Blueye Pioneer kan filme helt ned til 150 meter dybde. Foto: Jonas Follesø

Havets hemmeligheter hentes opp fra dypet

Hva som finnes under havets overflate har i århundrer trigget menneskets utforskertrang og fantasi. Ny marin robotikk gjør at vi nå kan utforske hva som skjer i havdypet.

Vil utvikle ambulansedroner

Ville du satt deg opp i en førerløs drone og latt det fly av gårde med deg? Om noen år kan du få muligheten.

Her er ti av Gemini.nos mest leste saker i år

I Gemini skriver vi om det meste. Om flytende byer, og hvordan du kan bli kvitt negative tanker, at teambuilding har liten effekt, og at moderne klær kan skade miljøet. Her er et knippe av våre mest populære saker:

– Et headset kan forandre liv

Et headset og litt elektronikk kan være alt som skal til for at hørselshemmede Sharleen (9) kan få en utdannelse og et liv utenfor fattigdom. Nå får hun hjelp av norske forskere.

Lager «helsestasjon» for settefisk

Vannet i settefiskanlegg kan fortelle mye om når og hvorfor sykdom oppstår. Nå skal forskere knekke vann-koden, og dermed spare fisken for plager og bransjen for store penger.

MED VIDEO

Smarte klær redder liv til sjøs

Fiskere har et av verdens farligste yrker. I prosjektet Safe@sea har forskere gått sammen om å lage ny bekledning som skal gjøre livet på sjarken tryggere, gjennom å ta i bruk mange ulike teknologier. Her kan du se resultatet.

Jakten på lavere strømregning

Energibransjen vil innføre «rushtids-avgift» på strøm. Det kan bli vrient for kundene å følge med på prisene. Men hjelp er underveis.

Blodårene beviser at du er deg

Nå blir det vanskeligere å lure seg forbi passkontrollen. Forskere fant en måte å gjenkjenne folk på blodårene i fingrene. Det gir sikrere identifisering.

Roboten – den nye bonden?

Forskere jobber med å imøtekomme matbehovet som befolkningsveksten fører med seg. Skal vi slippe å gå sultne i framtida må smitt og smule av råvarer benyttes, i tillegg til at vi for alvor må høste av de muligheten havet gir oss.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Månevandrerne

Bare 12 amerikanere har gått på månen. Av disse er seks fortsatt i live. Tre av dem, «Buzz» Aldrin, Charlie Duke og Harrison «Jack» Schmitt, kommer til NTNU neste uke, for å snakke om menneskehetens fremtid i verdensrommet.

Mr. Pluto kommer til Trondheim

NASAs toppsjef for menneskehetens første ferd til Pluto kommer til Starmus. Planetolog og romfartsingeniør Alan Stern er en regelrett superstjerne i vitenskapens verden.

Et fag for de store oppdagelser

95 prosent av verdensrommet består av materie som vi ikke har den fjerneste anelse om. – Her venter et helt nytt felt med grunnforskning, sier NTNU-professor Jan Myrheim, som grublet på hvordan månens bakside så ut da han var barn.