Teknologi

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Foto: Tre menn

Tar kontroll over førerløse fartøy til havs

Hva må til for at det skal være trygt å sende et fartøy uten mannskap til sjøs? Hvordan skal fartøyene oppdage en kajakkpadler eller en fritidsbåt som roter seg inn i kursen til det førerløse fartøyet? Det skal et nytt senter for forskningsdrevet innovasjon, SFI AutoShip, finne svar på.

Blått og grønt lys strømmer ut av gjennomskåret bunt av fiberoptiske kabler.
KRONIKK

Lys med «ører» gir milliardinntekter

Laserlys kan høre! Fenomenet økte energiselskapet BPs inntekter med omlag fire milliarder kroner i 2019. Neste gevinst kan bli rimeligere og sikrere drift av vann og avløp, vei og kraftlinjer.

Nedbør i forstaden

Mer regn og bedre regelverk gir nye typer byggskader

Skjerpede krav til lufttetthet gir færre skader fra luftlekkasjer og kondensering. Men andelen nedbørsskader øker, spesielt for kompakte flate tak og terrasser. Det viser en gjennomgang av skader på norske bygg de siste fire årene.

gigabatteriene kan lades med fornybar energi : Bildet viser solceller og en vindmølle

Nå kommer gigabatteriene

Glem smått og lett. Batterier er på sitt aller mest effektive når de kan bli store som en container – og stå i ro. Nå bygger forskere batterier så store som hus, med helt nye materialer. Det vil gjøre utnyttelsen av fornybar kraft enklere og bedre.

bilde fra raset i Gjerdrum, fotografert med drone

Utvikler droner som kan varsle skred

De prøver å oppdage raset før det skjer. Nå lager forskere droner som er hardføre, kan fly lavt over terrenget og varsle både snøskred, steinsprang og kvikkleireskred.

kunstig intelligens diskuteres på podkastserie : bilde av en robot med et veldig menneskelig ansikt
MED PODCAST

Slik kan kunstig intelligens forsterke urettferdighet

Du har sikkert snakket med Siri som er i Apple-produktene. Dette er et eksempel på kunstig intelligens, en teknologi som kan være til enorm nytte, men ikke uten alvorlige dilemmaer. Et av dem er at dataprogrammene reproduserer fordommer, som at svarte mennesker er mer kriminelle.

Bildet viser fjord ved Mo i Rana
BLOGG

Et nytt industrieventyr perfekt for Norge

Norsk aluminiumsindustri er i verdenstoppen når det kommer til energigjerrig produksjon og fokus på miljøvennlige prosesser. Men en akilleshæl er den forurensende produksjonen av råmaterialet aluminiumoksid. Vi forskere har en løsning på problemet.

Mange er bekymret for bivirkning på vaksinen. Bilde : Eldre person klargjøres for vaksinering

Hvor sikre er koronavaksinene?

De nye vaksinene mot Covid-19-viruset har blitt utviklet på rekordtid. Det gjør at noen er skeptiske til å ta dem. Har vi grunn til å frykte bivirkninger? Gemini har snakket med to forskere om saken.

Slik kan industrien klare klimamålet

Det er faktisk mulig å gjøre den norske prosessindustrien utslippsfri innen 2050. Men det blir hverken enkelt eller billig. Dessuten trengs det mye grønn energi og store mengder trær og andre planter.

Bildet skal illustrere en overgriper på internett

Algoritmer kan hindre overgrep på nett

Antall overgrepssaker mot barn via nett har økt med nesten 50 prosent på fem år. Det melder NRK. Forskere ved NTNU i Gjøvik har utviklet algoritmer som kan bidra til å avsløre planlagte nettovergrep ved å analysere samtalechatten.

Foto: Båter på Mjøsa.

Finnes det vikingskip på bunnen av Mjøsa?

Det som er sikkert er at på Mjøsas bunn finnes mange sunkne skip, lastebiler og ammunisjon som er dumpet i Norges største innsjø. Denne uken starter første del av et stort forskningsprosjekt som kartlegger hva som finnes i dypet. Og det er en viss sjanse for å finne spor etter vikingskip.