Teknologi

Laste ikon
LASTER INNHOLD
VIDEO

Smarte klær redder liv til sjøs

Fiskere har et av verdens farligste yrker. I prosjektet Safe@sea har forskere gått sammen om å lage ny bekledning som skal gjøre livet på sjarken tryggere, gjennom å ta i bruk mange ulike teknologier. Her kan du se resultatet.

Jakten på lavere strømregning

Energibransjen vil innføre «rushtids-avgift» på strøm. Det kan bli vrient for kundene å følge med på prisene. Men hjelp er underveis.

Jernets gåte

Våre forfedre fremstilte jern av topp kvalitet. Men hvor kom kunnskapen fra? En professor emeritus nærmer seg kanskje et svar.

Gjør tak til klimatiltak

Mer nedbør har gitt tak med beplantning status som klimatiltak. Men hvor mye nedbør tar de egentlig opp, og finnes det alternativ? Norske forskere er på saken.

Kjempeslangen i havdypet

Roboten ligner mest av alt en kjempeslange som snor seg gjennom vannet. Men denne slangen skal hjelpe til på store havdyp.

Blodårene beviser at du er deg

Nå blir det vanskeligere å lure seg forbi passkontrollen. Forskere fant en måte å gjenkjenne folk på blodårene i fingrene. Det gir sikrere identifisering.

Roboten – den nye bonden?

Forskere jobber med å imøtekomme matbehovet som befolkningsveksten fører med seg. Skal vi slippe å gå sultne i framtida må smitt og smule av råvarer benyttes, i tillegg til at vi for alvor må høste av de muligheten havet gir oss.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

Norsk slangerobot skal hjelpe astronauter

Hvordan kan en slangerobot foreta vedlikeholdsarbeid på romstasjoner, utforske kometer og sjekke bomuligheter i lavatunneler på månen? Norske forskere er på saken.

Astronautenes ekstra nese

Norsk-tysk hitech-sensor som ser gasser, skal hindre at noen puster inn farlige stoffer når de er på jobb – i verdensrommet.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Månevandrerne

Bare 12 amerikanere har gått på månen. Av disse er seks fortsatt i live. Tre av dem, «Buzz» Aldrin, Charlie Duke og Harrison «Jack» Schmitt, kommer til NTNU neste uke, for å snakke om menneskehetens fremtid i verdensrommet.

Mr. Pluto kommer til Trondheim

NASAs toppsjef for menneskehetens første ferd til Pluto kommer til Starmus. Planetolog og romfartsingeniør Alan Stern er en regelrett superstjerne i vitenskapens verden.

Et fag for de store oppdagelser

95 prosent av verdensrommet består av materie som vi ikke har den fjerneste anelse om. – Her venter et helt nytt felt med grunnforskning, sier NTNU-professor Jan Myrheim, som grublet på hvordan månens bakside så ut da han var barn.

Denne simulatoren redder liv

Fiskerne har landets farligste yrke. Nå skal de, i likhet med flyverne, få mulighet til å trene i en simulator.

– Ingen overraskelse at Trump trakk USA ut av Paris-avtalen, sier vinner

Årets vinnere av Stephen Hawking Medal for Science Communication 2017 ble i går bekjentgjort under en pressekonferanse i New York. Vinneren for beste forskningsformidling er den samfunnsengasjerte fysikeren Neil deGrasse Tyson. Selve medaljen skal deles ut under Starmusfestivalen i Trondheim.

Leter etter en tvillingjord

Astronom Sara Seager leter etter en jordlignende planet, og hun er sikker på at hun vil finne den. Verktøyene er matematikk og en solsikkeformet stjerneskjerm.