Hvordan resirkulere solcellepaneler?
Solcellepaneler inneholder mange verdifulle materialer. Allikevel går det meste på dynga etter endt levetid. Nå jobber forskere med saken.
Solcellepaneler inneholder mange verdifulle materialer. Allikevel går det meste på dynga etter endt levetid. Nå jobber forskere med saken.
Også lukter kan forsvinne for alltid. Men ved hjelp av kunstig intelligens kan vi kanskje få tapte lukter tilbake.
Svære mengder knust stein blir til overs ved mineralutvinning og ender i naturen. Om vi utvikler ny kunnskap, kan slik masse i stedet brukes i betong og til å forbedre dyrkingsjord.
Mens jordbærbonden sover, kjører en robot rundt og skanner alle bærene. Neste morgen forteller roboten hvor søte jordbærene er – og når det er lurt å plukke dem.
Skipsfarten i Arktis øker, og en dag vil også førerløse skip seile gjennom havområdene med skummel is og mye dårlig vær. Kunstig intelligens som kan fjerne regn, snø og tåke fra bilder kan øke sikkerheten for skip i ekstreme farvann.
Vi må sannsynligvis reflektere sollyset bort fra jorden, mener SINTEFs Nils Røkke. Men løsningen, som kalles geoengineering, er kontroversiell.
Datasentre bruker mye kraft, så vi må sikre gjenbruk av overskuddsvarmen. Det frigir mye strøm til annen bruk.
Det er forsket mye på teknologiske løsninger for å koke mat med sol, men hva fungerer best i praksis sør for Sahara? Mangeårig forskning tyder på at det enkle og robuste trumfer det mest energieffektive.
Industrien trenger mye rent oksygen. Nye materialer som er rimelige og robuste, kan gi oss billigere og mer bærekraftig oksygenproduksjon.
Er det mulig å bygge drivhus på månen uten å ta med seg noe særlig med materiale fra jorda? Ja, mener forskere ved NTNU Samfunnsforskning og SINTEF. De bistår romfartsorganisasjonen ESA.
Kunne Helge Ingstad-ulykken vært unngått dersom forsvarets fregatter hadde vært utstyrt med kunstig intelligens?
Om vi etteraper naturen, kan vi kanskje utvinne havbunnsmineraler ved å hente varmt vann opp fra jordskorpa. Pluss høste grønn energi samtidig. Alt dette på skånsomt vis.
Ny forskning kan gjøre fremstilling av flydrivstoff fra biomasse mer effektiv.
Færre velger elbil om batteriene blir dyrere. Ny teknologi bruker billigere og lettere tilgjengelige metaller. Det kan løse saken.
De har høy tillit til autopiloten om bord, men offiserer på skipsbroen tror ikke at selvkjørende skip vil gjøre skipsfarten tryggere. Og jo høyere yrkesstolthet sjøfolkene har, jo mindre tillit har de til at automatisering øker sikkerheten til sjøs.
Norges forskningsråd tildelte i dag åtte nye Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME). NTNU og SINTEF leder eller deltar i alle sentrene. Den totale finansieringen fra Forskningsrådet er 1,28 milliarder kroner over åtte år.
EU støtter NTNU-professor Ingrid Bouwer Utnes arbeid for å få roboter og selvstyrende systemer til å skjønne bedre når det er fare på ferde, og gi operatører innsikt i hva de faktisk «tenker».
Internasjonal skipsfart har kurs mot netto null klimautslipp i i 2050. Et nytt dataverktøy kan hjelpe redere som jakter grønne løsninger.
Det startet med en studentoppgave og nå lager oppstartsbedriften Fornix VR-programmer til sykehus, helsetjenester, skoler og studentsamskipnader som tar i bruk virtuell virkelighet for å bedre den psykiske helsen til folk.
Norske politikere bør ikke sponse det pågående KI-kappløpet. Det tar for mye energi.
Kan måten snøen glitrer på gi oss bedre skredvarsler og tryggere selvkjørende biler?
Kvinners helse og kropp har lenge vært et nedprioritert forskningsområde. Men en helt spesiell teknologi kan blant annet gi oss ny behandling av
kvinnesykdommen endometriose.
Visste du at den kjemiske industrien praktisk talt forsyner alle andre verdikjeder? Dette inkluderer mat, bygg og anlegg, helse og transport. Men industrien må fornyes i grønn retning. Det jobber vi i SINTEF med.
Dersom regjeringen trosser flertallet i Genteknologiutvalget, glipper en overmoden mulighet for økt matsikkerhet, forbedret dyrevelferd og grønnere plantevern.