Naturvitenskap

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Med bildeserie

Masaienes ukjente søskenbarn

De lever side om side med masaiene og holder i hevd en kultur hvor ritualer og musikk spiller en viktig rolle. Sonjoenes seremoni for innhøsting er det mest sentrale ritualet.

Her finner vi naturens eget supermateriale som kan erstatte plast i flere sammenhenger. Foto: Colourbox

Supermateriale kan erstatte plast

All plasten som havner i naturen og i havet er et raskt voksende miljøproblem. Den gode nyheten er at det finnes et nedbrytbart og naturlig materiale som kan erstatte plast.

Nå kommer sommerfuglinvasjonen

I september får vi antakelig en invasjon av fjellbjørkemåler. Flere sommerfuglarter har en slik oppblomstring hvert 9. eller 10. år.

Mysteriet i bjørnegrotten

De eldste bjørneknoklene vi vet om fra nord-Skandinavia dukket nylig opp i ei kalkgrotte. Men grotten inneholdt også et mysterium.

Slik øver du riktig

Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.

Jernets gåte

Våre forfedre fremstilte jern av topp kvalitet. Men hvor kom kunnskapen fra? En professor emeritus nærmer seg kanskje et svar.

Stress i reiret kan påvirke fuglene livet ut

Hvorfor får noen spurvefugler seks unger, mens andre får ingen? Hva har oppveksten å si for resten av livet? Fysiologisk stress i reiret kan faktisk påvirke DNA-et, og muligens fuglenes levetid.

Astronautenes ekstra nese

Norsk-tysk hitech-sensor som ser gasser, skal hindre at noen puster inn farlige stoffer når de er på jobb – i verdensrommet.

Satelittantenne

Stjerneskinnssonaten

Han har laget et musikkverk som spilles i syv sammenhengende år. Tonene skapes av antenner som stadig søker etter stjernene.

VIDEO

Jakten på månesteinen

Astronautene Buzz Aldrin og Neil Armstrong plukket med seg steiner fra månen på oppdrag fra president Nixon. Steinene ble donert til 135 land, men mange av dem i dag forsvunnet. Vi jakter på steinen som ble sendt til Trondheim etter Apollo 11-ferden.

Månevandrerne

Bare 12 amerikanere har gått på månen. Av disse er seks fortsatt i live. Tre av dem, «Buzz» Aldrin, Charlie Duke og Harrison «Jack» Schmitt, kommer til NTNU neste uke, for å snakke om menneskehetens fremtid i verdensrommet.

Mr. Pluto kommer til Trondheim

NASAs toppsjef for menneskehetens første ferd til Pluto kommer til Starmus. Planetolog og romfartsingeniør Alan Stern er en regelrett superstjerne i vitenskapens verden.

Med den ultra-presise HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-m-teleskop på La Silla i Chile kan forskere studere universet.

Avdekker universets mysterier

De har oppdaget signaler fra universets barndom, mørk energi og hvordan stjernene ble skapt. Tre av nobelprisvinnerne som kommer til Starmus i Trondheim, er astrofysikere og forteller om universets mysterier.