Naturvitenskap

Laste ikon
LASTER INNHOLD

– Verre med plast i elver og sjøer

Nesten all forskning om plastforurensning i vann, handler om havet. Men det største problemet er plasten som havner i ferskvann, mener NTNU-biolog.

Her er ti av Gemini.nos mest leste saker i år

I Gemini skriver vi om det meste. Om flytende byer, og hvordan du kan bli kvitt negative tanker, at teambuilding har liten effekt, og at moderne klær kan skade miljøet. Her er et knippe av våre mest populære saker:

Hvorfor vandreduen ble utryddet

Vandreduen var en gang blant de mest tallrike artene på kloden. Det siste eksemplaret døde i zoologisk hage for drøyt 100 år siden. Hvordan gikk det så galt?

Hva vikingen puttet i puta si

Ikke mange kan identifisere fugler ved å undersøke ei eneste fjær. Men flere trenger den slags kunnskap, og til sist kan det berge liv.

Dunværene – en levende kultur

I århundrer, kanskje årtusener, har folk og fugl levd i et samspill med hverandre. Tradisjonen med å sanke inn dun fra ærfugl holdes fremdeles i hevd.

Overraskende funn om karbonlagring

– Vi tenker ikke over hvor mye karbonlagring som faktisk foregår rett i nabolaget, sier Mia Vedel Sørensen. Hun forsker på karbonlagring i lavtvoksende vegetasjon på fjellet.

Får nobelpris på grunn av bananfluer

Den er en irriterende liten rakker på kjøkkenet, men er så vanvittig god til å lage barn at den kan skryte av både tur ut i verdensrommet og flere nobelpriser.

Småfugler kan rangere farlige fiender

Meisefugler kan ikke bare se at en annen fugl er farlig. De kan også se forskjell på ulike arter, vurdere hvor farlige de er og justere oppførselen deretter.

Med bildeserie

Masaienes ukjente søskenbarn

De lever side om side med masaiene og holder i hevd en kultur hvor ritualer og musikk spiller en viktig rolle. Sonjoenes seremoni for innhøsting er det mest sentrale ritualet.

Her finner vi naturens eget supermateriale som kan erstatte plast i flere sammenhenger. Foto: Colourbox

Supermateriale kan erstatte plast

All plasten som havner i naturen og i havet er et raskt voksende miljøproblem. Den gode nyheten er at det finnes et nedbrytbart og naturlig materiale som kan erstatte plast.

Nå kommer sommerfuglinvasjonen

I september får vi antakelig en invasjon av fjellbjørkemåler. Flere sommerfuglarter har en slik oppblomstring hvert 9. eller 10. år.