Naturvitenskap

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Slik øver du riktig

Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.

Jernets gåte

Våre forfedre fremstilte jern av topp kvalitet. Men hvor kom kunnskapen fra? En professor emeritus nærmer seg kanskje et svar.

Stress i reiret kan påvirke fuglene livet ut

Hvorfor får noen spurvefugler seks unger, mens andre får ingen? Hva har oppveksten å si for resten av livet? Fysiologisk stress i reiret kan faktisk påvirke DNA-et, og muligens fuglenes levetid.

Astronautenes ekstra nese

Norsk-tysk hitech-sensor som ser gasser, skal hindre at noen puster inn farlige stoffer når de er på jobb – i verdensrommet.

Satelittantenne

Stjerneskinnssonaten

Han har laget et musikkverk som spilles i syv sammenhengende år. Tonene skapes av antenner som stadig søker etter stjernene.

VIDEO

Jakten på månesteinen

Astronautene Buzz Aldrin og Neil Armstrong plukket med seg steiner fra månen på oppdrag fra president Nixon. Steinene ble donert til 135 land, men mange av dem i dag forsvunnet. Vi jakter på steinen som ble sendt til Trondheim etter Apollo 11-ferden.

Månevandrerne

Bare 12 amerikanere har gått på månen. Av disse er seks fortsatt i live. Tre av dem, «Buzz» Aldrin, Charlie Duke og Harrison «Jack» Schmitt, kommer til NTNU neste uke, for å snakke om menneskehetens fremtid i verdensrommet.

Mr. Pluto kommer til Trondheim

NASAs toppsjef for menneskehetens første ferd til Pluto kommer til Starmus. Planetolog og romfartsingeniør Alan Stern er en regelrett superstjerne i vitenskapens verden.

Med den ultra-presise HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-m-teleskop på La Silla i Chile kan forskere studere universet.

Avdekker universets mysterier

De har oppdaget signaler fra universets barndom, mørk energi og hvordan stjernene ble skapt. Tre av nobelprisvinnerne som kommer til Starmus i Trondheim, er astrofysikere og forteller om universets mysterier.

Et fag for de store oppdagelser

95 prosent av verdensrommet består av materie som vi ikke har den fjerneste anelse om. – Her venter et helt nytt felt med grunnforskning, sier NTNU-professor Jan Myrheim, som grublet på hvordan månens bakside så ut da han var barn.

– Ingen overraskelse at Trump trakk USA ut av Paris-avtalen, sier vinner

Årets vinnere av Stephen Hawking Medal for Science Communication 2017 ble i går bekjentgjort under en pressekonferanse i New York. Vinneren for beste forskningsformidling er den samfunnsengasjerte fysikeren Neil deGrasse Tyson. Selve medaljen skal deles ut under Starmusfestivalen i Trondheim.

Leter etter en tvillingjord

Astronom Sara Seager leter etter en jordlignende planet, og hun er sikker på at hun vil finne den. Verktøyene er matematikk og en solsikkeformet stjerneskjerm.

Mestersangerne

Fuglenes sang har mange funksjoner, men hovedoppgaven er å tiltrekke seg en partner. Her er noen av de flinkeste sangerne.

Svarte hull og andre stjernerester

En reflekskledd hundeeier er ute med sin svarte hund en mørk kveld. Du ser ikke selve hunden, men skjønner ut fra eierens bevegelser at noe river og sliter i enden av båndet. Slik er det med svarte hull også.

Vil gjøre vitenskap populært

Mange av talerne ved Starmus er superstjerner i sine fagmiljø. Men få har så stor fanskare som Brian Cox. Dette er forskeren som føler seg hjemme i populærkulturen.

Første romvandrer kommer til Trondheim

Aleksej Leonov tror at romfarten i fremtiden vil gi oss fabrikker i verdensrommet. Og at menneskeheten kan kolonisere Mars, dersom verdens politikere får til å samarbeide. I juni blir astronauten å treffe på Starmusfestivalen.