BitPet. Skjermbildet viser to virtuelle dyr som møtes.
Er BitPet bra for helsa? Spillet skal etter planen komme ut til sommeren. Illustrasjon: BitPet

Undersøker om spill er bra for helsa

Utviklerne av BitPet skal samarbeide med folk ved NTNU for å undersøke om spillet gir helseeffekter.

– Spillet kombinerer underholdning, fysisk aktivitet og sosialt samvær. Ambisjonen er å forbedre både fysisk og mental helse på en morsom og engasjerende måte, sier Alf Inge Wang, som er blant gründerne bak spillet. Han er også professor ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU.

Prosjektet inkluderer et forskningssamarbeid med Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU. Målet er å dokumentere eventuelle helseeffekter av å spille BitPet.

BitPet belønner fysisk aktivitet

I spillet tar spillerne vare på digitale kjæledyr. Fremgang i spillet får de ved å være fysisk aktive i virkeligheten. Kjæledyrets kondisjon avhenger nemlig av spillerens aktivitetsnivå. Dette måler spillet ved hjelp av skrittelleren på smarttelefonen.

Spillerne samler ressurser og møter andre kjæledyr på et kart i. BitPet vil også tilby sosialt samlokalisert spill som oppmuntrer til fysiske møter og interaksjon mellom spillere.

– Målet er å gjøre daglig fysisk aktivitet morsom og sosial. Denne finansieringen er en viktig milepæl for at vi skal få det til, sier Wang.

BitPet AS er tildelt 5 millioner kroner fra Norges forskningsråd for å realisere dette mobilspillet – som også heter BitPet.

Kan bli med i testing

Teamet ønsker å lansere spillet til sommeren, men allerede nå er det mulig å delta i tidlig testing: