Isøde, deodorant og identitet

For noen tiår siden satt motstandsmannen Jan Baalsrud i filmen «Ni liv», spilt av Jack Fjeldstad (bildet), i snøføyka og amputerte sine egne tær for å overleve. Det har han på mange måter fortsatt med: Den norske filmmannen er tradisjonelt macho og i kamp med naturen – som i «Ni liv», «Kalde spor» eller «Veiviseren».

– Den norske nasjonale identiteten er knyttet til mange av disse ensomme mennene i vinterlandskap, sier professor Bjørn Sørenssen ved NTNUs Institutt for kunst- og medievitenskap til ANB.

De siste årene har filmmannen imidlertid skiftet stil: Nå bor han i by og er opptatt av hvilken deodorant han skal bruke. – Jeg har registrert at den norske mannen har beveget seg bort fra det snødekte vinterlandskapet. Det er et brudd som jeg finner veldig interessant, sier Sørenssen. – Med filmer som «Uno», «Buddy» og «Hawaii, Oslo» har vi kommet tettere på en storbyvirkelighet og lenger unna den tradisjonelle maskuliniteten som har vært knyttet til naturen.