Litt fjortis ;-)
Berit Skog har kul mobil og mange venner på Facebook.
Berit Skog har kul mobil og mange venner på Facebook.
Medieviter Aud Sissel Hoel ved NTNU forsker på «Fotografiet i […]
Marika Lüders, Lin Prøitz, Terje Rasmussen (red.): Personlige medier Gyldendal […]
Lever vi av maten – eller dør vi av den? Når mediene omtaler mat, får vi helst inntrykk av det siste.
Litteraturviter Bodil Børset analyserer radiomediets utvikling gjennom sportssendinger. Hun bruker fem legendariske boksekamper som eksempler.
– Å få radioapparatet ut i hjemmene til vanlige folk […]
Hvordan fremstilles klimatrusselen i norske medier? Journalisters trang til å dramatisere saker om klimatrusselen resulterer ofte i fokus på de mest pessimistiske klimamodellene, og om splid i forskningsmiljøet.
Seks prosent av norske forskere står bak halvparten av all populærvitenskapelig formidling i Norge. Fire prosent bidrar til allmenn samfunnsdebatt.
Forskning som ikke kommuniseres, har liten verdi. Kan det være en sammenheng mellom Djupedals «hvileskjær» og for lite forskningsformidling, spør informasjonssjef Asle Haukaas ved Norges Handelshøyskole (NHH). Haukaas var med i Formidlingsutvalget som nylig foreslo indikatorer for formidling av forskning.
Digital teknologi Vi kommer ut litt oppstemt, litt rystet eller […]
Filmforsker frykter reality-genren vil ha uheldig påvirkning på TV-dokumentaren. Kravet om å underholde smitter.
For noen tiår siden satt motstandsmannen Jan Baalsrud i filmen […]
Om en eller annen TV-kanal liker ideen, vil norsk ungdom […]
– Ingenting skremmer barn mer enn å se at de voksne mister kontrollen. Det sier Soilikki Vetteranta, doktor i mediepedagogikk ved NTNU. Hun har studert hvordan barn og ungdom reagerer på katastrofenyheter.
Torsdag 14. april blir Trondheim sentrum for en verdenslansering. Under filmfestivalen Kosmorama lanserer Sony sin siste digitale filmprosjektør. Produsenten selv beskriver det som en revolusjon.
– Den eigentlege vinnaren av Idol er plateselskapet, konstaterer barneforskar Vebjørg Tingstad ved NTNU i Trondheim. Ho ser etter kva som er særmerkt ved programkonseptet.
Norske filmkritikere lar seg styre mer av magefølelsen enn av […]
50 000 barn og ungdom ser NRK-programmet «Det svakeste ledd» […]
I USA sender ikke ungdom SMS. De bare prater. Mye […]
Ett kjøkken. Noen kasseroller. En kameravinkel. Sunn, norsk mat. Ingrid Espelid […]
Leserne vil ikke bare ha korte og kjappe nyheter, men […]
Chatting er ikke så farlig som mange foreldre frykter. Det handler mye om å utforske seg selv og å “parkere” barndommen, mener forsker Vebjørg Tingstad.
Debatter på Internett kan noen ganger være nesten krigerske i formen. Derfor velger mange å være bare tilhørere. De som kritiserer den aggressive tonen, får gjerne beskjed om at de er litt “tantete”.
Den moderne reklamefilmen åpner for flere tolkninger og gir en estetisk opplevelse. Den nærmer seg klart kunsten, selv om den fremdeles skal få oss til å kjøpe.