Foto: Thinkstock

Kule kokker har også matvett

Fjernsynsprogrammer om mat har blitt underholdning. Men budskapet om riktig ernæring er i behold.

Da Ingrid Espelid Hovig hengte fra seg forkleet i Fjernsynskjøkkenet for siste gang, gjennomgikk programmet et formidabelt hamskifte. Lars Barmen feide inn med kokkelue og løssluppen lekenhet i en salig blanding av programsjangere.

– Underholdningsaspektet ble sterkt framtredende, men selve budskapet forandret seg veldig lite, sier medieviter Sara Brinch ved NTNU. Hun har studert matformidlingsprogrammer på norsk TV fra debuten til Espelid Hovig i 1964.

– Sunt kosthold og riktig ernæring var bærebjelker for Espelid Hovig. Barmen fortsetter tradisjonen, men har valgt en mer moderne formidlingsform. sier Brinch. Espelid Hovig var nærmest synonymt med fjernsynskjøkken i bevisstheten til folk.

Fikk kritikk

Brinch har merket seg at virkemidlene til Barmen var mest ekstreme det første året.

– I det ene øyeblikket tok han oss med på rakfiskfestival. I det neste kokkelerte han i campingvogn. Det toppet seg nyttårsaften 1998. Barmen tok rollen som Grevinnens kokk og krydret forestillingen med klipp fra den folkekjære filmklassikeren Grevinnen og hovmesteren. Dette medførte kritikk og avisskriverier fra blant andre Kjell Aukrust. Kritikerne gikk sterkt ut mot at filmen ble hakket opp og servert stykkevis i en bildelapskaus sammen med Barmens egne kokkeleringer. Seerne sluttet imidlertid opp om den nye fjernsynskokken. Etter hvert kunne han tillate seg å slappe mer av og finne rom for mer nøktern og grunnleggende matlaging, som for eksempel kunsten å tilberede god saus.

Beholder seriøsiteten

Barmen har konkurranse fra utallige TV-kanaler. Formidlerne er som oftest mannlige kokker. Noen av dem har blitt verdensstjerner, som for eksempel Jamie Oliver.

– Jamie på BBC er både sleivete og uformell i framtoning, men budskapet er dypt alvorlig; mat skal være ordentlig tilberedt og sunn. Råvarene må være gode, og maten skal lages fra grunnen.

Ifølge NRK har «Barmeny» og «I Jamies kjøkken» en markedsandel på 40 og 39,7 prosent.