Framtidas skip vil bruke bølger som drivkraft
Framtidas skip vil bli lettere, ha høyere virkningsgrad og gi lavere utslipp. Og ikke minst: De vil skape sin egen fremdrift ved hjelp av bølgeenergi og magneter.
Framtidas skip vil bli lettere, ha høyere virkningsgrad og gi lavere utslipp. Og ikke minst: De vil skape sin egen fremdrift ved hjelp av bølgeenergi og magneter.
Hybride biler har blitt en suksess. Nå kommer skipsindustrien etter med den samme miljøvennlige teknologien.
Nytt forskningssenter bringer fram morgendagens maritime teknologi for ekstreme forhold, som operasjoner i Arktis og på dypt vann. Det åpner for nye muligheter i norsk industri.
Elektronikken i de norske oljerørene har blitt prøvd ut i sjøen, og testet i simulert kveiling for båttransport. Nå venter feltinstallasjonene.
Kan en utdanket fiskebåt gjøre nytten som kraftverk? Javisst. Nå er verdens første eksemplar ankret opp på Stadthavet, for å produsere strøm av havets egne krefter.
Forskere har laget et helt nytt programmeringsspråk som gjør at programmeringer og simuleringer kan gå raskere.
Olje- og gassutvinning i 40-60 grader minus, krever at forskere videreutvikler materialer så de kan tåle mye juling.
Et 400 m langt førerløst skip glir sakte bortover den mørke havflaten. Det er stille på brua. Livløst i maskinrom og på dekk. Skrekkfilm? Science fiction? Nei, det er målet til EU-prosjektet Munin.
Staute karer og kvinnfolk får robåten på vannet. Geitbåten er allerede testet i havlaboratoriet på Tyholt i Trondheim. Nå er det den forenklede møringsbåtens tur.
Det har vært sånn i 127 år. Det V-formede kjølvannet bak skip som beveger seg rett frem har alltid samme vinkel. Men båtvaken kan til og med komme foran båten din, fant en nordmann med blyant og papir ut.
Det er ikke bare bilprodusentene som ser på hybride energiløsninger. Et norsk båtbyggeri satser nå på å bli verdens første leverandør av miljøvennlige fiskebåter.
Med dagens teknologi vil stenging av brønnene koste flere hundre milliarder.
Nylig ble oljerør fullpakket av elektronikk, testet i havet utenfor Orkanger havn. Rørene er de første i verden som kan melde fra om tilstanden sin inn til land.
I over 150 år har folk forsøkt å utnytte bølgeenergi til å drive skip fremover. Nå er norske forskere i ferd med å lykkes.
Dette skipet gjør det enklere å sette sjøbein. Årsaken er at skroget har innebyggede tanker med “motbølger” – og en unik form.
Nye sjøruter åpnes når isen i Arktis smelter. Flere skip finne veien gjennom farvann fulle av isfjell. For at fremtidens skip ikke skal synke, lar forskerne isblokker på opptil 900 kilo falle ned på metall.
Hackergruppen Anonymous har planer om å angripe den internasjonale oljeindustrien 20. juni. Norske bedrifter er ikke nevnt, men sikkerhetseksperter er bekymret.
Nye løysingar vil gje industrirobotar menneskesyn og evna til å korrigere avvik, og vil som dei første av sin art lære å samarbeide. Dei skal lage flymotorar.
Ingen bør designe oljeplattformer uten å ha kjent varmen fra slike kjempebål på kroppen, mener norske brannforskere.
Stadig flere skip velger å seile via Nordøstpassasjen etter at isen har åpnet seg. Men området som er både værhardt og sårbart, krever mye av både redningstjeneste, redere, last og mannskap.
SINTEF IKT og SINTEF-knoppskuddet GasSecure står bak en sensor som […]
Problemer med tilpasning gjør at mer enn 20 prosent av […]
Loggesystem på skip skal gi skipper og fartøysdesignere bedre beslutningsstøtte […]
Mer enn 30 års forskning på bruddmekanikk i SINTEF har […]