Skipskonstruksjoner og offshore

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Robotar får syn og samarbeidsevner

Nye løysingar vil gje industrirobotar menneskesyn og evna til å korrigere avvik, og vil som dei første av sin art lære å samarbeide. Dei skal lage flymotorar.

Ny og krevende skipspassasje

Stadig flere skip velger å seile via Nordøstpassasjen etter at isen har åpnet seg. Men området som er både værhardt og sårbart, krever mye av både redningstjeneste, redere, last og mannskap.

Flammer som redder liv

Rekordstore brannforsøk og metervis av likninger skal gjøre oljeplattformene sikrere.

Fartøy for Arktis

Et spesialtilpasset fartøy for røft og kaldt miljø skal vedlikeholde og reparere undervannsinstallasjoner i Arktis.

Gemini.no logo

Verdifull offshore-varme

Teknologi for oppvarming av olje- og gassledninger på havbunnen har spart Statoil for milliarder.

Selvstyrte roboter til sjøs

Denne båten har ingen fører. Den er heller ikke fjernstyrt. Likevel manøvrerer den trygt mellom andre fartøy.

Gemini.no logo

Flaggskip med frisk pust

To miljøaktivister blir til i stål. De er gassdrevne søsterskip og får lastebåtnæringas reineste ånde!

Gemini.no logo

Anker i fritt fall

Et 13 meter langt anker på 80 tonn testes nå ut som nytt forankringskonsept for oljeplattformer.

Vinn vind

Plattformene i Nordsjøen går ut på dato. De kan erstattes av havmølleparker – gigantiske leverandører av ren energi. Greier vi det?

Finn proppen

Ein trykkpuls gjennom røyrleidningen finn kor proppane sit, og oljeselskapa sparer store beløp.