Skipskonstruksjoner og offshore

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Seige materialer for Arktis

Olje- og gassutvinning i 40-60 grader minus, krever at forskere videreutvikler materialer så de kan tåle mye juling.

Skip uten kaptein bak roret

Et 400 m langt førerløst skip glir sakte bortover den mørke havflaten. Det er stille på brua. Livløst i maskinrom og på dekk. Skrekkfilm? Science fiction? Nei, det er målet til EU-prosjektet Munin.

Sjå geita, kor ho kliv!

Staute karer og kvinnfolk får robåten på vannet. Geitbåten er allerede testet i havlaboratoriet på Tyholt i Trondheim. Nå er det den forenklede møringsbåtens tur.

Båtvaken kan komme foran båten din

Det har vært sånn i 127 år. Det V-formede kjølvannet bak skip som beveger seg rett frem har alltid samme vinkel. Men båtvaken kan til og med komme foran båten din, fant en nordmann med blyant og papir ut.

Bygger hybrid sjark

Det er ikke bare bilprodusentene som ser på hybride energiløsninger. Et norsk båtbyggeri satser nå på å bli verdens første leverandør av miljøvennlige fiskebåter.

Oljerør melder fra om helsa si

Nylig ble oljerør fullpakket av elektronikk, testet i havet utenfor Orkanger havn. Rørene er de første i verden som kan melde fra om tilstanden sin inn til land.

Kunstige hvalhaler beveger skip

I over 150 år har folk forsøkt å utnytte bølgeenergi til å drive skip fremover. Nå er norske forskere i ferd med å lykkes.

Skipet som ikke duver i bølgene

Dette skipet gjør det enklere å sette sjøbein. Årsaken er at skroget har innebyggede tanker med “motbølger” – og en unik form.

Vil forhindre nytt Titanic-forlis

Nye sjøruter åpnes når isen i Arktis smelter. Flere skip finne veien gjennom farvann fulle av isfjell. For at fremtidens skip ikke skal synke, lar forskerne isblokker på opptil 900 kilo falle ned på metall.

Oljeindustrien skal hackes av Anonymous

Hackergruppen Anonymous har planer om å angripe den internasjonale oljeindustrien 20. juni. Norske bedrifter er ikke nevnt, men sikkerhetseksperter er bekymret.

Robotar får syn og samarbeidsevner

Nye løysingar vil gje industrirobotar menneskesyn og evna til å korrigere avvik, og vil som dei første av sin art lære å samarbeide. Dei skal lage flymotorar.

Ny og krevende skipspassasje

Stadig flere skip velger å seile via Nordøstpassasjen etter at isen har åpnet seg. Men området som er både værhardt og sårbart, krever mye av både redningstjeneste, redere, last og mannskap.

Flammer som redder liv

Rekordstore brannforsøk og metervis av likninger skal gjøre oljeplattformene sikrere.

Fartøy for Arktis

Et spesialtilpasset fartøy for røft og kaldt miljø skal vedlikeholde og reparere undervannsinstallasjoner i Arktis.

Gemini.no logo

Verdifull offshore-varme

Teknologi for oppvarming av olje- og gassledninger på havbunnen har spart Statoil for milliarder.