Knuser is for å berge plattformer
Målet er å finne ut hvordan isen påvirker konstruksjoner, og omvendt, under de til tider svært tøffe forholdene i Arktis.
Målet er å finne ut hvordan isen påvirker konstruksjoner, og omvendt, under de til tider svært tøffe forholdene i Arktis.
Hvordan kan fartøyer som ferdes i Arktis holde seg i ro når havisen presser dem i ulike retninger?
Samarbeid på tvers av bransjer må til for å utvikle ny teknologi.
Belønnet med førstepremie fra FN på 8,4 millioner kroner, får SINTEF lede pionerprosjekt som skal bringe solrike Nord-Afrika og Midtøsten et skritt nærmere soldrevne kystfartøyer.
Ved hjelp av innovative simuleringsverktøy kan alle delene av et skip testes samtidig og under ulike værforhold. Dette er starten på en ny æra innen skipsbygging, mener industrien.
Dynamisk posisjonering sørger for at et skip ligger i ro over et gitt punkt – selv i kraftig vind på røff sjø. 55 år etter at verdens første skip med dynamisk posisjonering ble sjøsatt, har forskere fått et eget fartøy med et DP-system der forskningen deres kan testes ut.
Trondheimsfjorden blir verdens første teknologiske tumleplass for førerløse fartøy som ferdes under, på og over vannoverflata.
En type is kan faktisk bli sterkere når den smelter. Det skaper problemer for dem som planlegger mer skipsfart i Arktis om sommeren.
Kriser gir endringer. Kunnskap og teknologi fra olje- og gassbransjen kan nå bli nyttig i en ny næring: mineralutvinning på havbunnen.
Stadhavet er ett av de mest værutsatte og farligste havområdet vi har langs norskekysten. Svært store bølger som kommer fra ulike kanter samtidig skaper kritiske situasjoner. For å lette skipstrafikken og øke sikkerheten ønsker Kystverket å bygge en skipstunnel, den første i sitt slag i verden.
Tusenvis av gamle oljebrønner offshore må plugges for å unngå lekkasjer. Regningen kan bli på flere hundre milliarder, og størsteparten vil gå til deg og meg. Forskere foreslår nå løsning som kan lette Statens hodepine.
Nylig ble det gjennomført en modelltest av en flytende vindturbin på en måte ingen andre har gjort tidligere. Forskerne tilførte modellen fysiske bølger og simulerte vinden – alt i sanntid.
For å finne ut hvor mye betong som trengs til bruer og betongplattformer hvor det er sjøis i vannet, rodde Egil Møen ut til tre finske fyrtårn langt ute i sjøen i liten robåt.
Undervannsoperasjoner til havs skal bli enklere å utvikle, planlegge og gjennomføre. I EU-prosjektet SWARMs planlegges det rundt farkoster som ROV og AUV.
HMS-forkortelsen forbinder man gjerne med sikkerhet, men å ta vare på miljøet er også en viktig del av HMS. Ikke minst i det iskalde og sårbare Arktis.
Med vilje lot forskerne skipet «RV Lance» fryse inne i isen i Arktis i et halvt år. Skipet ble basen deres de neste månedene. De ville lære mer om hvordan isen endrer seg.
Innen 2020 vil havner verden over innføre strenge utslippskrav for skipseksos. En liten snurrende stålsvamp kan være løsningen for skipsbransjen.
Teknisk Ukeblads lesere kåret nylig «dynamisk posisjonering» til Norges største ingeniørbragd. Men hva er nå det?
Om testene går godt kan en oppfinnelse som reduserer drivstofforbruket hos skip settes i produksjon. Britiske aktører er med.
Framtidas skip vil bli lettere, ha høyere virkningsgrad og gi lavere utslipp. Og ikke minst: De vil skape sin egen fremdrift ved hjelp av bølgeenergi og magneter.
Hybride biler har blitt en suksess. Nå kommer skipsindustrien etter med den samme miljøvennlige teknologien.
Nytt forskningssenter bringer fram morgendagens maritime teknologi for ekstreme forhold, som operasjoner i Arktis og på dypt vann. Det åpner for nye muligheter i norsk industri.
Elektronikken i de norske oljerørene har blitt prøvd ut i sjøen, og testet i simulert kveiling for båttransport. Nå venter feltinstallasjonene.
Kan en utdanket fiskebåt gjøre nytten som kraftverk? Javisst. Nå er verdens første eksemplar ankret opp på Stadthavet, for å produsere strøm av havets egne krefter.