Skipskonstruksjoner og offshore

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Kaprer smarte elever gjennom båtrace

400 elever deltok på Ocean Space Race i Havlaboratoriet i Trondheim. Flere av ungdommene blir så inspirert av konkurransen at de vil komme tilbake som studenter på teknologistudier.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon i samtale med SINTEF-sjef Alexandra Bech Gjørv i FN-bygningen i New York, foran himmelblå vegg, dekorert med innskriften "Powering the future we want"

Får prispenger fra FN til elskip-prosjekt

Belønnet med førstepremie fra FN på 8,4 millioner kroner, får SINTEF lede pionerprosjekt som skal bringe solrike Nord-Afrika og Midtøsten et skritt nærmere soldrevne kystfartøyer.

Satser på virtuelle skip i laben

Ved hjelp av innovative simuleringsverktøy kan alle delene av et skip testes samtidig og under ulike værforhold. Dette er starten på en ny æra innen skipsbygging, mener industrien.

Tester ut elektronisk anker på eget forskningsfartøy

Dynamisk posisjonering sørger for at et skip ligger i ro over et gitt punkt – selv i kraftig vind på røff sjø. 55 år etter at verdens første skip med dynamisk posisjonering ble sjøsatt, har forskere fått et eget fartøy med et DP-system der forskningen deres kan testes ut.

Lasarus-is

En type is kan faktisk bli sterkere når den smelter. Det skaper problemer for dem som planlegger mer skipsfart i Arktis om sommeren.

Dette er noe av det forskerne håper på å finne. Kobbermineraler sett i mikroskop. Foto: Kurt Aasly/NTNU.

Kartlegger rikdommer i havdypet

Kriser gir endringer. Kunnskap og teknologi fra olje- og gassbransjen kan nå bli nyttig i en ny næring: mineralutvinning på havbunnen.

Her testes verdens første skipstunnel i laben

Stadhavet er ett av de mest værutsatte og farligste havområdet vi har langs norskekysten. Svært store bølger som kommer fra ulike kanter samtidig skaper kritiske situasjoner. For å lette skipstrafikken og øke sikkerheten ønsker Kystverket å bygge en skipstunnel, den første i sitt slag i verden.

Slik skal “eldrebølgen” offshore ivaretas

Tusenvis av gamle oljebrønner offshore må plugges for å unngå lekkasjer. Regningen kan bli på flere hundre milliarder, og størsteparten vil gå til deg og meg. Forskere foreslår nå løsning som kan lette Statens hodepine.

Ny testmetode for vindturbiner

Nylig ble det gjennomført en modelltest av en flytende vindturbin på en måte ingen andre har gjort tidligere. Forskerne tilførte modellen fysiske bølger og simulerte vinden – alt i sanntid.

Rodde til finske fyrtårn med en linjal

For å finne ut hvor mye betong som trengs til bruer og betongplattformer hvor det er sjøis i vannet, rodde Egil Møen ut til tre finske fyrtårn langt ute i sjøen i liten robåt.

SAMCoT

Sommersafari i iskalde farvann

HMS-forkortelsen forbinder man gjerne med sikkerhet, men å ta vare på miljøet er også en viktig del av HMS. Ikke minst i det iskalde og sårbare Arktis.

111 dager innefrosset i isen

Med vilje lot forskerne skipet «RV Lance» fryse inne i isen i Arktis i et halvt år. Skipet ble basen deres de neste månedene. De ville lære mer om hvordan isen endrer seg.

Liten stålsvamp kan rense skipseksos

Innen 2020 vil havner verden over innføre strenge utslippskrav for skipseksos. En liten snurrende stålsvamp kan være løsningen for skipsbransjen.

Juvelen i kronen

Teknisk Ukeblads lesere kåret nylig «dynamisk posisjonering» til Norges største ingeniørbragd. Men hva er nå det?

Hvalhale kan spare drivstoff

Om testene går godt kan en oppfinnelse som reduserer drivstofforbruket hos skip settes i produksjon. Britiske aktører er med.

Offshore vindturbiner opererer gjerne under tøffe forhold som krever solid teknologi og robuste operasjoner. Dette er ett av områdene som det nye forskninsgsenteret konsentrerer seg om. Illustrasjon: Bjarne Stenberg, SINTEF

Maritim teknologi for ekstreme forhold

Nytt forskningssenter bringer fram morgendagens maritime teknologi for ekstreme forhold, som operasjoner i Arktis og på dypt vann. Det åpner for nye muligheter i norsk industri.