PRØVEKJØR – FØR VEIEN BYGGES
Kjøresimulatoren ved SINTEF/ NTNU viser seg å være et godt […]
Kjøresimulatoren ved SINTEF/ NTNU viser seg å være et godt […]
Når en engelsk togfører skal kjøre strekningen London- Paris-Brussel, kan […]
Omtrent 300 liv går hvert år tapt på veiene i Norge. Ifølge Sintef-forsker Gunnar D. Jenssen er ny og avansert teknologi svaret på hvordan vi skal få ned ulykkestallene.
NTNU-studenten Carl André Nørstebø har utviklet en snerten kabriolet-utgave av […]
Intelligente transportsystemer som støtter eller overstyrer føreren, har til dels […]
Begrensninger på veinettet vil ikke legge noe tak på den […]
Carl Andre Nørstebø har i sin hovedoppgave utviklet en snerten cabriolet-utgave av den norske elbilen Think.
17 bilførere med sykdommen ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) er […]
Forskere fra SINTEF hjelper Statens vegvesen med å planlegge Norges […]
Det er grunn til bekymring for tilstanden til Norges riksveier. […]
I to år og med en totalramme på 8 millioner […]
En norsk oppfinnelse kan redusere antall dødsulykker mellom vogntog og personbil.
Forskere ved SINTEF skal finne ut hva som skjer med […]
Framtidens lyktestolper og trafikkskilt gir etter når de blir påkjørt.
Systemet “Stop and go” sørger for at du holder fast avstand til bilen foran i køen. Dette systemet er et av flere som forskerne vil innføre for å spare liv på norske veier.
SINTEF leder Momentprosjektet som går ut på å utvikle metoder, […]
Den lille tohjulingen fikk fart på Italia og ble et kulturelt symbol for flere generasjoner. Med god drahjelp av amerikanske filmkjendiser.
Tro det eller ei: Fisk tar for mye plass på […]
30 prosent av unge bilførere tilhører høyrisikogruppen i trafikken.
Miljøvennlig teknologi som opprinnelig ble utviklet ved NTNU er nå i ferd med å få et gjennombrudd på det internasjonale markedet. Selskapet Hydro Pronova fikk tidligere denne måneden en kontrakt med et japansk selskap om salg av teknologien for luftkjøling og oppvarming av bilkupeer.
Dyslektikere med motoriske problemer ser ut til å ha lengre reaksjonstid i trafikken enn friske folk. Dersom dette stemmer, kan følgene bli at dyslektikerne må ta flere kjøretimer.
Bilister er for lite flinke til å slippe unger over gangfeltet. Spesielt blir unger som er alene, oversett.
Historien vår nedenfor ligner til forveksling på de oppslagene vi kan lese i avisene daglig: Unge mennesker som altfor tidlig mister livet i en bil et sted på en asfaltvei.