Samferdsel og trafikk


Laste ikon
LASTER INNHOLD

Mitt skip er lastet med…

Tidsfristen er 30 dager. Du har ti skip og 30 laster som skal til ulike mottakere. Og hver dag kan du tape eller vinne 50 000 dollar per skip.

Gemini.no logo

Hvem har skylda?

Dommene etter alvorlige transportulykker de siste 30 årene viser store variasjoner. Sikkerhetsforskerne er opptatt av bakenforliggende årsaker. Rettsvesenet har fokus på føreren.

Gemini.no logo

Framtidsbilen tar selv over styringen

Omtrent 300 liv går hvert år tapt på veiene i Norge. Ifølge Sintef-forsker Gunnar D. Jenssen er ny og avansert teknologi svaret på hvordan vi skal få ned ulykkestallene.

Gemini.no logo

Think for sommerbruk

Carl Andre Nørstebø har i sin hovedoppgave utviklet en snerten cabriolet-utgave av den norske elbilen Think.

Smarte stolper

Framtidens lyktestolper og trafikkskilt gir etter når de blir påkjørt.

Kjørekick – eller livet?

Systemet “Stop and go” sørger for at du holder fast avstand til bilen foran i køen. Dette systemet er et av flere som forskerne vil innføre for å spare liv på norske veier.

Gemini.no logo

Vespaen – litt mer enn en scooter

Den lille tohjulingen fikk fart på Italia og ble et kulturelt symbol for flere generasjoner. Med god drahjelp av amerikanske filmkjendiser.

Gemini.no logo

Gjennombrudd for «grønn» teknologi fra Trondheim

Miljøvennlig teknologi som opprinnelig ble utviklet ved NTNU er nå i ferd med å få et gjennombrudd på det internasjonale markedet. Selskapet Hydro Pronova fikk tidligere denne måneden en kontrakt med et japansk selskap om salg av teknologien for luftkjøling og oppvarming av bilkupeer.

Dyslektikere farlige bak rattet?

Dyslektikere med motoriske problemer ser ut til å ha lengre reaksjonstid i trafikken enn friske folk. Dersom dette stemmer, kan følgene bli at dyslektikerne må ta flere kjøretimer.