Ni saker om lekser, lærerutdanning og stress i skolen
Er lekser egentlig nødvendig? Hva er en god lærer? Når bør karakterer innføres? Og hvordan kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende?
Er lekser egentlig nødvendig? Hva er en god lærer? Når bør karakterer innføres? Og hvordan kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende?
Ombruk er en grunntanke bak nye Voldsløkka skole og kulturstasjon. Elever bidrar inn i forskningsprosjektet ARV gjennom kunstprosjektet.
Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie.
I Norge liker vi å tro at det ikke er stor forskjell på folk, men dette stemmer ikke. Tvert imot har ulikhetene økt de siste årene. Og det spiller en rolle hvem foreldrene dine er.
Noen ganger kan du bli så oppslukt av en oppgave at du glemmer alt annet. Vi sier vi finner flyten. En ny test kan måle den.
Aldri før har flere mennesker vært på flukt. Hvordan bør skolen ta imot elever med flyktningbakgrunn, barn og unge som har opplevd at deres mening ikke har en verdi?
Faren for at samtaleroboter, eller “ChatGPT”, skaper juksemakere er til å leve med. Skolen bør la elevene prøve ut ny teknologi.
Jo bedre elevene trives på skolen, dess bedre synes de at de behersker fagene.
Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.
For første gang fortelles den fulle historien om hvordan mange hundre lærere holdt ut flere måneder med tortur, sult og sykdom under 2. verdenskrig fordi de nektet å undervise nazistisk ideologi.
Overgangen fra junior- til seniorfotball er stor. Forskere har identifisert noen av de største stressfaktorene for dem som vil fortsette med fotball på elitenivå.
Hvordan forklare skoleelever hvordan nervesystemet vårt fungerer? En NTNU-forsker har laget et byggesett som skal gjøre det enklere å forstå.
En spillbasert test som avdekker hørselstap hos barn fikk nylig en europeisk innovasjonsmedalje. Testen og teknologien bak er utviklet av norske forskere.
Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.
Svømming er livsviktig. NTNU og Norges svømmeforbund tilbyr nå et hjelpemiddel gratis.
Det er fullt mulig å drifte ventilasjonsanlegg slik at de både gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler.
En kartlegging viser at store, åpne undervisningsarealer kan være krevende, spesielt for elever med særskilte behov.
Dette er ett av temaene som aktualiseres gjennom en ny opplæringslov som er ute på høring. Flere forskere er skeptiske til effekten av hjemmelekser.
Visste du at lys er en faktor som påvirker både læring og mental utvikling hos skolebarn? Riktig lys kan øke prestasjoner i lesing, skriving og matematikk, og dempe rastløshet og aggressivitet.
Hvilke utfordringer møter den som satser på både toppidrett og utdannelse? Forskere har spurt idrettsutøvere som prøver å greie begge deler.
Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling.
Ungdomsskoleelever melder om stress og mangel på motivasjon. Men estetiske uttrykksformer i teoretiske fag kan redusere elevenes frykt for å gjøre feil. Likevel utdannes få lærere i estetiske fag.
Nå som deler av svømmeundervisningen skal foregå utendørs, er det mye nytt for lærerne også. Men vi kan finne ut av det ved å samarbeide.
Faste plasser, større barnegrupper, og timeplan med arbeidsøkter. 1. klasse er en helt annen opplevelse for barna, enn livet i barnehagen. Forskning viser at overgangen blir for brå for mange av barna. Her er forskerens råd om hvordan man skal få til en god overgang.