Skole og utdanning


Laste ikon
LASTER INNHOLD
Gutter opplever skolen som urettferdig, viser ny studie fra SINTEF.

Norske gutter liker skolen minst

Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig.

Leke: Barn leker med ballonger

– Det er ikke lek om vi leke

Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker.

KRONIKK

Kloke hender kan ikke digitaliseres

Et hav av yrkeskunnskap lar seg ikke nedfelle verken i dataprogrammer eller på papir. Det bør barn få vite allerede i grunnskolen, for nå er denne formen for viten utrydningstruet.

Kystsamfunn. Bildet viser en bestefar og barnebarnet i skipperluer om bord i en båt.

– Bra for barn å oppleve arbeidslivet

– Skal kystsamfunn være bærekraftige, er fellesskap mellom generasjonene avgjørende. Betydningen av barns læring gjennom arbeid er undervurdert, sier professor Anne Trine Kjørholt.

Jenter ser på sosiale medier

Barn og unge blir ikke deprimerte av sosiale medier

Svært mange barn og unge bruker mye tid på sosiale medier, til foreldres og foresattes bekymring. Nå har forskere ved NTNU sett nærmere på hvilke konsekvenser bruk av sosiale medier som Instagram, Snapchat og TikTok har for de unges psykiske helse.

Status. Bildet viser Kadir Kahar og Luis Santiago på Frelsesarmeens slumstasjon i Oslo som gjør klar matposer til folk med behov for hjelp.

Forskjellene mellom rik og fattig øker i Norge

I Norge liker vi å tro at det ikke er stor forskjell på folk, men dette stemmer ikke. Tvert imot har ulikhetene økt de siste årene. Og det spiller en rolle hvem foreldrene dine er.

lærerne mot Quisling

Da lærerne bidro til å redde Norge fra nazismen

For første gang fortelles den fulle historien om hvordan mange hundre lærere holdt ut flere måneder med tortur, sult og sykdom under 2. verdenskrig fordi de nektet å undervise nazistisk ideologi.