Kunstig intelligens kan hjelpe lærere til å gi bedre undervisning
Skoleelever er forskjellige og har behov for tilpasset undervisning, men lærerne har ofte ikke nok tid til dette. Et nytt KI-verktøy kan løse problemet.
25 skoleelever inntar klasserommet. De skal lære om bergarter. Leseferdighetene til elevene ulike. Én elev har nettopp kommet fra Ukraina, en annen har ADHD. Og interessen for faget spriker.
Hvordan skal læreren legge opp undervisningen så elevene kan forstå det som undervises ut fra sine forutsetninger?
Synes de har for lite tid
– Lærere vil gjerne gi tilpasset opplæring. Men av de 20 vi intervjuet var det 16 som sa de hadde for lite tid til å gjøre undervisningen så individuelt tilpasset som de ønsket og som elevene har krav på.
Det sier Trym Simensen Nerem og Simen Frogner Hellesnes. Nylig tok de bachelor i webutvikling ved Institutt for design ved NTNU i Gjøvik. I den anledning har de publisert to artikler basert på sine studier.
Den første artikkelen viser at lærere synes det er vanskelig å ha nok tid til tilpasset opplæring. Målet med den andre artikkelen er å vurdere om KI er bra nok til å brukes til å tilpasse tekster.
Lærerne sa de var positive til KI generelt, men var skeptiske til kvaliteten i KI-produserte tekster. Et fåtall hadde brukt KI til å gi tilpasset opplæring.
Lager verktøy for lærere
Til utvikling av et KI-verktøy som lærere kan bruke til å lage tilpasset opplæring, har NTNU Spark og NTNU Discovery gitt økonomisk støtte til de to studentene. De har også vunnet konkurranser for beste forretningsidé, blant annet i regi av Vaager Innovasjon og Gjøvikregionen utvikling.
KI-verktøyet er nå under utprøving på studiehjelp.no. Her skal læreren få hjelp til å lage tilpassede tekster til elever i et undervisningsopplegg. Læreren limer inn teksten som skal brukes. Deretter kan de krysse av for språk, om eleven har ulike lese- og læreutfordringer som dysleksi eller ADHD. Dette gjelder alle trinn; grunnskole, videregående skole og høyere utdanning. Det kan også legges inn illustrasjoner.
- Les også: Norske gutter liker skolen minst
Testet tekster på lærerne
Nerem og Hellesnes testet også hvordan KI-genererte tilpassede tekster kunne måle seg mot lærergenererte tekster:
Resultatet viste at teksten lærerne lagde skåret bare så vidt bedre enn en tekst tilpasset av KI med en enkel promptEn prompt er det brukeren skriver inn for å få et svar fra KI-systemet. Det kan være et spørsmål, en setning eller en instruksjon. Eller en lyd, et bilde eller en annen type data. Hva brukeren legger inn har stor betydning for hvilket svar/resultat man får..
Veilederne til Nerem og Hellesnes var førsteamanuensene Carlos Vicient-Monllaó og Yavuz Inal ved Institutt for design ved NTNU i Gjøvik. De var også medforfattere på de to artiklene.
Referanse
Trym Simensen Nerem, Simen Frogner Hellesnes, Carlos Vicient-Monllaó og Yavuz Inal: The Use of Artificial Intelligence for Personalized Learning: Teacher Perspective, International Academy, Research and Industry Association (IARIA), 2024
Simen Frogner Hellesnes, Trym Simensen Nerem, Yavuz Inal og Carlos Vicient-Monllaó: The Effective Use of Generative AI for Personalized Learning, Conference paper, Springer Link, juli 2024