Mattespill To gutter spiller Oppdrag Heureka
Elevene spiller Oppdrag Heureka. Dataspillet skiller seg fra lignende mattespill fordi det finnes flere mulige svar, og spillerne blir belønnet for å tenke kreativt. Spillet er basert på forskning på god matematikkundervisning, og hva som utvikler vår evne til å løse problemer. Foto: Skjermdump

– Kan vi få lov til å bruke friminuttet på mattespillet?

Det pekes, klikkes og jubles om hverandre. Noen elever teller på fingrene, andre stirrer tenkende ut i luften mens hodet jobber på spreng.

For et par år siden fikk brettspill-entusiast og universitetslektor (tidligere matematikklærer) Monica Rehaug, en idé:

«Vi lager et dataspill om de grunnleggende regneartene slik at det blir morsomt og lærerikt å øve på addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon!»

Hun hadde klare tanker om funksjonalitet og faginnhold, men der stoppet det. Hvordan omskape ideen til et spill som elevene faktisk kan lære noe av?

Et kommunikasjonsbyrå ble satt på saken, og et nyskapende, tverrfaglig samarbeid mellom matematikkdidaktikere, designere og IT-folk kom i gang.

Matematikken fikk liv med elementer fra spillverdenen. Og en fengende historie, selvfølgelig.

Folka hos byrået Headspin ser verden på en annen måte enn oss matematikkdidaktikere. Derfor er spillet blitt mye bedre enn vi drømte om, sier Rehaug.

Oppdag Heureka er annerledes

«Oppdrag Heureka» er basert på forskning på hva som er god matematikkundervisning, og hva som utvikler barns evne til å jobbe med problemer.

Derfor er mekanikken i Oppdrag Heureka annerledes enn i lignende matematikkspill. Elevene oppfordres til å eksperimentere og utforske på nye måter. Det finnes flere svar på hver oppgave, og kreativitet blir belønnet.

Forskning viser at spill kan være et fint supplement til undervisningen, om det brukes hensiktsmessig.

– Det betyr at læreren må ha et klart mål, og må gi elevene tid til å diskutere og reflektere over opplevelsene fra spillet. En annen fordel med dataspillet er at elevene får gjort flere utregninger enn de ville gjort med penn og papir, sier Rehaug.

Her finner du spillet Oppdrag Heureka

Fakta om spillet

• et dataspill som skal inspirere elever til å trene på hoderegning og regneoperasjoner
  • skiller seg fra lignende «mattespill» fordi det finnes flere mulige svar, og spillerne blir belønnet for å kombinere ulike regnearter
  • motiverer til kreativ tenkning, eksperimentering og utforskning
  • kan tilpasses ulike nivå og gir derfor rom for både utfordringer og mestring
  • er laget for elever fra 1. trinn til 10. trinn, men passer også elever i videregående (og voksne!)
  • ble lansert på matematikk.org i september
  • kommer med lærerveiledning

Referanser
Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L., & Empson, S. B. (1999). Children’s Mathematics. Cognitively Guided Instruction (L. Peake Ed.). Portsmouth, NH: Heinemann.

Jensen, E.O., Skott, C.K. How Can the Use of Digital Games in Mathematics Education Promote Students’ Mathematical Reasoning? A Qualitative Systematic Review. Digit Exp Math Educ 8, 183–212 (2022). https://doi.org/10.1007/s40751-022-00100-7