Elever leker seg til kunnskap
Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne.
Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne.
Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres.
Skolestart nærmer seg ubønnhørlig. Men hvordan lærer barna våre best, og hva er egentlig en god lærer? Her er noen saker om sånt som er smart å vite.
Verdens mest kjente lege kommer til The Big Challenge for å snakke om verdens største regnestykke, der tusenvis av forskere prøver å finne ut hva som gjør oss syke. Norge er med.
Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU.
Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole.
I den virtuelle verden blir utilgjengelige steder tilgjengelige. NTNU bruker VR-teknologien til å skape nye undervisningsmetoder.
Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning.
Hvordan skal lærerne undervise elever på de ulike trinn om 22.juli-angrepene og andre alvorlige hendelser? Et læringsmateriell skal utvikles. NRK Supernytt er også med på laget.
Metoden er så vellykket at den har blitt fast praksis ved innvandrertjenesten i Levanger. Cluet? Å kombinere språk- og yrkesopplæring i ett. Nå lærer flere kommuner av trønderne.
Om færre skal drukne må vi øve utendørs i reelle omgivelser. Svømmebasseng er ikke nok.
Det er ikke nødvendigvis det å beherske nynorsk og bokmål som gjør deg smartere, men å beherske flere språk. Det kunne med andre ord like gjerne ha vært kinesisk på timeplanen.
Skyting kan gi barn bedre konsentrasjonsevne. Det kan gi en lettere skolehverdag for flere.
Når gutter begynner på skolen, kjenner de igjen færre bokstaver og lydene som hører til enn jenter gjør. Forskjellen er like tydelig ved slutten av skoleåret.
Dugnaden “Sammen redder vi liv” skal mobilisere hele befolkningen til å redde flere liv. Barna skal også med – og forskere er satt på saken for at det skal lykkes.
For barn som trenger hjelp av såkalt velferdsteknologi for å få hverdagen til å fungere, er det viktig at hjelpen er usynlig for andre. Mange har god hjelp av en app som kan installeres i telefonen.
Dataspill som skal gjøre oss mer miljøbevisste, må både være underholdende og pedagogiske. Få spilldesignere er god på begge deler. NTNU-forskere skal lage en modell som kan bygge bro mellom fagområdene.
Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer.
Mange plages av stemmeskam. Disse rådene kan gjøre det enklere å holde sangstunder for ansatte i barnehager.
Gutter er mye dårligere enn jenter til å lese. Forskjellene har vært ganske stabile over 15 år. Ny kunnskap gir håp, om den bare blir brukt.
Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.
Noen barn påvirkes mer av endringer, på godt og vondt. De tar med seg forholdene hjemme til skolen. Nå vet vi mer om hvorfor.
Pollenallergi gjør at elever i videregående skårer dårligere på eksamen. Dermed kan også drømmestudiet på universitetet ryke, ifølge forskning fra NTNU.
Syriske barn på flukt får ofte ikke opplæring i sitt eget morsmål, arabisk. Men to nye dataspill skal gjøre noe med det.