Christian A. Klöckner og Kristoffer S. Fjællingsdal skal forske på om spill med miljøtema kan ha en effekt på elevenes holdninger og kunnskap om miljøet. Illustrasjon: fra miljøspillet ECO/www.strangeloopgames.com

Grønn gaming for miljøet

Dataspill som skal gjøre oss mer miljøbevisste, må både være underholdende og pedagogiske. Få spilldesignere er god på begge deler. NTNU-forskere skal lage en modell som kan bygge bro mellom fagområdene.

SPILL: Kan dataspill påvirke oss til å gjøre bedre miljømessige valg? NTNU-forskere jakter på svaret – og på hvilken type spill som kan ha positiv effekt på våre holdninger, vaner og miljøvalg.

– Miljøspill bør være underholdende for at vi skal spille dem og lære av dem, forteller forskerne ved Institutt for psykologi, Christian A. Klöckner og Kristoffer S. Fjællingsdal. Foto: Vibeke Pettersen/NTNU

– Miljøspill bør være underholdende for at vi skal spille dem og lære av dem, forteller forskerne ved Institutt for psykologi, Christian A. Klöckner og Kristoffer S. Fjællingsdal. Foto: Vibeke Pettersen/NTNU

Underholdning først

Om dette vil lykkes kommer mest an på spillets utforming og innhold.
– Underholdningsverdien må være stor for at spillene skal fenge. De må ikke oppfattes som grønn propaganda, sier professor Christian A. Klöckner ved Institutt for psykologi, NTNU.

– Spillene bør heller ikke være som en digital forelesning, sier Kristoffer S. Fjællingsdal, stipendiat ved samme institutt.  – Spill er et eget medium med sine egne forutsetninger. De kan være både mer kompliserte og involverende enn vanlige forelesninger.

Et av de første kommersielle spillene med miljøtema, Fate of the World fra 2011, fikk forholdsvis gode kritikker. I spillet kan du påvirke verdens skjebne på ulike måter – med fokus på for eksempel olje eller klima. Spillerne kan også velge seg ulike regioner å spille innenfor. 

Hus med karbonutslipp. Fra www.strangeloopgames.com

Hus med karbonutslipp, fra miljøspillet ECO. Fra www.strangeloopgames.com

Bro mellom spilldesign og pedagogikk

En del miljøspill lages av folk som ikke kan spilldesign. Og de som kan spilldesign kan ofte ikke pedagogikk. Dette dilemmaet opptar Klöckner og Fjællingsdal. De vil derfor bygge en slags faglig bro –  eller en modell – mellom dem for at spillene kan utformes på en måte som gjør dem både underholdende og lærerike. Denne modellen, som skal brukes til framtidige studier, kalles ENED-GEM (ENvironmental EDucational Game Enjoyment Model).

Forsker på videregående-elever

Klöckner og Fjællingsdal har opprettet samarbeid med et par Trondheims-skoler, og skal forske på om spill med miljøtema kan ha en effekt på elevenes holdninger og kunnskap om miljøet. Denne studien skal etter planen starte i høst.

– Vi bruker en klasseromspakke med miljøspillet ECO fra Strange Loop Games, som er en virtuell verden med et økosystem hvor balansen må opprettholdes for å oppnå suksess. Spillet gir direkte erfaring med miljøproblematikk i et virtuelt rom: Alt spilleren gjør påvirker økosystemet. Ofte negativt. Spilleren må også foreslå og stemme over lover om hvordan ressurser og miljøet skal forvaltes for å unngå ødeleggelser, sier Fjællingsdal.

Saken fortsetter under trailervideo fra miljøspillet ECO fra Strange Loop Games

Grønn gaming på master

Ikke bare interesserte i digitale spill opptar forskerne. Også grønne brettspill er interessante. Fjællingsdal har ledet et tverrfaglig emne, en såkalt Eksperter i Team-landsby, hvor temaet er grønn gaming. Her utvikler masterstudenter brettspill med miljø som tema. Landsbyen samarbeider med NTNU Bærekraft, et av universitetets tematiske satsingsområder.

Lenke til forskningsartikkelen i Frontiers in Psychology:
A Conceptual Famework Model for Psychological Enjoyment factors and learning mechanisms in Educational Games about the Environment.