Humaniora

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Med norsklæreren i lomma

NTNU-forskere lanserte i 2012 en språktjeneste som gjør det enklere å lære norsk. Nå finner tjenesten veien til mobiltelefonen – og utvides med enda et språk.

Professoren som savnet halen sin

Professor Dag Svanæs har forelest ved Stanford og er inspirert av filosofene Heidegger og Merleau-Ponty. Han har også en lang, hårete hale som han tidvis har savnet.

Musikere og komponist lytter på musikken de nettopp har spilt inn. Foto: Morten Lindberg

Kleibergs stjernelag med ny kammermusikk

Når Ståle Kleiberg kommer med en ny CD og nyskrevet musikk, brer det seg forventninger nasjonalt og internasjonalt. To ganger tidligere har han vært Grammy-nominert. På «Mezzotints» kommer Kleiberg med ny kammermusikk.

– Skal vi gå en tur i installasjonen?

Den første kunstinstallasjonen i Adressaparken ble koblet på «hjernen» i går kveld. Nå er det opp til deg hva du kan oppleve på spaserturen i parken som ikke er som andre parker.

Glimt av skatter

Gull er fascinerende. Se hvordan en ekspert analyserer et gullfunn og kommer over spennende detaljer.

Montering av utstilling inne i den tidligere kantina i Høyblokka. Foto: Ingeborg Hjorth

– De viktigste tingene fortelles med dempet stemme

– Historien fra 22. juli er så voldsom og kompleks at vi har valgt å formidle den på en lavmælt og nøktern måte, sier Tor Einar Fagerland om dokumentasjonssenteret i regjeringskvartalet som åpnet 22. juli. 

Gullskatten på Tornes

Da Paul Norli i pinsehelga 2014 tok med seg metalldetektoren sin på en liten kveldstur, kom han til å gjøre sitt livs oppdagelse som metallsøker.

Norgesveldet under lupen

På skolen lærte du kanskje at Norge en gang var en stormakt. Men var nå virkelig Norge et imperium?

MED BILDESERIE

Mat på kunstmenyen

Ikke ett maleri er å se i avgangsutstillingen hos det første kullet med internasjonal master i kunst i Trondheim. Men utstillingen byr på mye annet. Blant annet mat og healing.

Vikingens skjold har et dypt hakk

– Dette kan være resultatet av en vellykket parering, sier arkeolog Ingrid Ystgaard og viser til det dype hakket i skjoldbulen.

Engelsklærere snakker ikke nok engelsk

Norske barn lærer ikke engelsk i første klasse, selv de som har halvannen time engelskundervisning i uka. Løsningen er enkel mener lingvister ved NTNU. Lærerne må snakke engelsk i stedet for norsk i engelsktimene.