Arendalsuka startet opp i 2012. Siden det har den blitt en stadig viktigere arena for debatt og utveksling av kunnskap og ideer. 16. august braker det løs igjen. Foto: Arendalsuka, Mona Hauglid

Arendalsuka: debattene som former Norge

Neste uke møtes næringsliv, politiske partier, forskere, statlige etater, organisasjoner og media i Arendal – på en arena som stadig blir viktigere. Klima og miljø, vår digitale framtid, bruken av havet, innovasjon, oljens framtid og helse er noen av temaene. Her er noen artikler og podkaster fra Geminiarkivet – som kan belyse noe av det som skal diskuteres.

SINTEF og NTNU deltar på et titalls arrangementer under Arendalsuka. Disse Gemini-artiklene belyser noen av temaene som blir gjenstand for debatt og idéutveksling:

OLJEN OG OMSTILLINGEN: Kan Nordsjøen bli en plattform for grønn omstilling?

BÆREKRAFT OG NATURMANGFOLD: Ikke-fossil er ikke alltid det samme som bærekraftig

KAN FLYBRANSJEN BLI GRØNN? Norske bedrifter bør få hydrogenfly på radaren og el på tanken

ARBEIDSLIV 2.0: Hjemmekontor gjør oss ikke mindre produktive

HAVET OG RESSURSENE: Møt oppdrettsbransjens nye vaktmester

• Denne ROV-en kan operere helt på egen hånd og følger med fiskens oppførsel og helse med argusøyne – uten å skremme den. I tillegg inspiserer den merdens tekniske tilstand. Hils på Mr. Cage Reporter.

BÆREKRAFTBEGREPET: Hva skal vi gjøre med bærekraftbegrepet?

BATTERIENE KOMMER: Framtida er batteridrevet

ARKTIS: Hva skjer i Barentshavet om isen forsvinner?

BÆREKRAFTIGE BYGG:
Kan vi bygge smartere?

ANTIBIOTIKARESISTENS: Fant ny antibiotika som virker på en helt ny måte

• Antibiotikaresistente bakterier er en global trussel. For første gang på lang tid har det blitt funnet ny antibiotika som fungerer på en helt ny måte. Antibiotikaen er egentlig kreftmedisin.

VINDKRAFT: Den omstridte vindkraften