Standard

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Gunnerusprisen. Bildet viser pandaunge.

Gunnerusprisen i bærekraft til helhetstenker

Gunnerusprisen i bærekraft for 2021 går til professor Jianguo (Jack) Liu ved Michigan State University. Prisen er på 1 million kroner. Professor Liu har blant annet jobbet med pandaer.

Bildet skal illustrere en gutt som er trist og har spiseproblemer / spiseforstyrrelser

Gutters problemer med kropp og spising må tas alvorlig

Det har vært forsket mye mer på spiseproblemer hos jenter enn hos gutter. Symptomene er forskjellige, og kroppene er forskjellige. – Å måle BMI passer ikke så godt for å fange opp problemer hos gutter, sier NTNU-forsker Farzaneh Saeedzadeh Sardahaee.

Bildet viser David WIlliamson og Andreas Våge som gjør klar roboten.
MED VIDEO

Sporhunden som lukter mikroalger

Plankton er livsviktig for livet på jorda. Så hva skjer framover når klimaet endrer seg og havet blir varmere? For å kunne telle og overvåke de små dyra får forskere nå hjelp av en smart robot.

Astronauter på måneferd får hjelp av norsk sensor

Astronauter på romferd kan bli utsatt for helseskadelig stråling tilsvarende tusenvis av røntgenbilder. Når den neste måneferden blir en realitet, skal en norskutviklet mikrosensor måle effekten strålingen har på astronautenes helse.

Spøkelsesfiske: Avglemt fisketeine fanger fisk og sjødyr til ingen nytte.

Går til kamp mot marint søppel og spøkelsesfiske

Spøkelsesfiske og plastforsøpling fra fiskeri er et stort miljøproblem. Kan problemet reduseres ved å ta i bruk plast som er designet for å være nedbrytbar? Ett nytt forskningssenter skal finne svarene og utvikle løsningene vi trenger.

Bildet viser en dam med bunntappeløp.

Mer fornybar kraft i verden ved å bygge om dammer

Mange av verdens dammer benyttes ikke til vannkraft. En NTNU-studie viser at det kan produseres ny, fornybar energi fra disse dammene. – Dette vil være den aller mest bærekraftige løsningen for ny energiproduksjon i verden, mener professor Tor Haakon Bakken.

Modell av flytende solkraftverk i lab hos SINTEF

Nå vil forskere sjøsette solkraftverk

Sola skinner like mye på havet som på landjorda. Her fins store arealer, og havet bidrar til viktig nedkjøling for teknologien. De første flytende solkraftverkene ser snart dagens lys utaskjærs.