Sykkel eller elsparkesykkel – hva er helseeffektene?
Nå er SINTEF-forskere i gang med å måle helseeffektene av å gå, sykle og kjøre elsparkesykkel til jobb. Oppdragsgiver er Statens vegvesen.
Nå er SINTEF-forskere i gang med å måle helseeffektene av å gå, sykle og kjøre elsparkesykkel til jobb. Oppdragsgiver er Statens vegvesen.
Vi kaster og brenner stadig mer avfall som fint kan gjenvinnes. Unøyaktige målemetoder, usikre data og lite åpenhet om hvor søpla vår ender opp gjør at norsk avfallspolitikk mislykkes.
Vi kaster store mengder mat. Om du visste næringsinnholdet i denne søpla, ville du endret adferd da?
Driften er lagt ned for lenge siden, men metaller lekker fra gamle gruver og ut i elva. Forskere ser på om vi kan utvinne og bruke metallene isteden.
Byene våre må bli klimanøytrale. Men hvordan gjør vi det? På Fornebu viser forskere hvordan omstillingen kan gjennomføres i praksis.
Her er en kort historie om hvordan dumme spørsmål kan endre kursen for en hel industri. Om hvordan geniale løsninger møter motstand, fordi de rett og slett virker for enkle.
Hvor høy prosentandelen av batterikapasiteten i en elbil bør lades, om målet er lang levetid på batteriet? Ny forskning på nikkelrike katoder kan gjøre framtidas batterier enda bedre – og øke levetiden på de vi allerede har.
Tenk om alle blir enige om å gjøre alt vi kan for å hjelpe kloden. Nå. Hvordan står det til med naturen og oss i år 2050 da? Og hva må vi gjøre? Vi har spurt sju forskere.
Flere kan klare seg uten å kjøre så mye bil, men da må boligområdene planlegges slik at det blir enklere. Astrid Bjørgen har forsket på hvordan.
Det kan se sånn ut. Mange av dem har minst like gode egenskaper som nye, ifølge SINTEF. Det er godt nytt for ombruk.
Tilgang på ren energi er nøkkelen til velferd og forsyningssikkerhet. Norge har alt som trengs for å få til en raskere bærekraftig omstilling – unntatt en samlet politikk og vilje til å betale det det koster.
Fagfolk presenterer tre råd for å få bukt med plastproblemene.
Norge må ta flere grep for å sikre strømforsyningen i framtida. Her er tre råd om hvordan det kan løses.
Ingen er glad i kø. En norsk gjennomsnitts-bilist er villig til å punge ut med nesten 100 kroner for å spare én time i trafikken, ifølge forskning. Men køa kan temmes.
TOPOCOM samler ledende europeiske forskningsinstitusjoner om et arbeid som kan erstatte dagens elektronikk.
Mannskapsmangel i Ferge-Norge gir mange innstilte avganger. Kontrollrom på land og ny sikkerhetsteknologi er noe av det som kan åpne for seiling med lavere bemanning.
Når teknologioptimistene er de eneste som tester KI, blir ikke resultatene gode nok. Her gjorde Tesla en stor feil, som helsevesenet nå kan lære av.
Slik kan vi begrense tapet av det livsnødvendige grunnstoffet fosfor i Norge.
En ny studie tar for seg 40 millioner flyvninger. Den viser at klimautslippene fra luftfart er 50 prosent høyere enn tidligere beregnet.
En smart løsning kan ta vare på spillvarme som i dag bare sløses bort, og samtidig gi oss rent drikkevann.
Datasentre bruker mye kraft, så vi må sikre gjenbruk av overskuddsvarmen. Det frigir mye strøm til annen bruk.
Flere grønne tak og fasader bidrar til at naturen får mer plass i byene våre. Nå er en ny veileder klar til de som ønsker en grønn løsning på taket.
Allerede neste år vil det rulle hundre hydrogenlastebiler her til lands. Med null klimagassutslipp, og en rekkevidde på 500 kilometer. Dessuten: Full tank sikres på mindre enn femten minutter.
Industrien trenger mye rent oksygen. Nye materialer som er rimelige og robuste, kan gi oss billigere og mer bærekraftig oksygenproduksjon.