Bærekraftige byer og samfunn

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Grønt lys for Norges største nullutslippsnabolag

Zero Village Bergen vil bli Norges største nullutslippsområde for boliger. Boligfeltet skal produsere mer energi enn det bruker, og det skal tenkes miljø for hele byggets levetid. Det er ett av ni nullutslippsområder i Norge som det forskes på ved forskningssenteret for nullutslippsområder i smarte byer.

To menn klapper ku inne i et fjøs.

Ku-rap kan gi bonden klimavennlig energi

Forskere vil lage grønn varme av drivhusgass fra kuas vom – med Bygdø Kongsgård som mulig testarena. Det kan gi Norge klimagevinster som tilsvarer varig parkering av 140 000 dieselbiler.

Slik jobber de aller beste teamene

Ledere kan fungere som brems. Godt samarbeid og bred kunnskap er ingen garanti for resultater. Det viser forskning på teamarbeid i praksis. Så hva skal til for å lykkes?

Hvor mye mikroplast er det i skittentøykurven din?

Hver gang du vasker klær, skyller du ut mikroplast i havet. Men vi vet lite om mengden og spredningen av mikroplast fra ulike tekstiltyper. Nå jobber forskere med å både måle og fange mikroplast fra klesvasken vår.

KORTNYTT

Kan åpne data om parkering og grøftegraving skape innovasjon?

Ja, mener forskere. Norske kommuner sitter nemlig på mange data som kan komme til nytte for lokalt næringsliv og andre i kommunen. Et nytt forskningsprosjekt skal finne løsninger som gjør at denne informasjonen blir åpen og tilgjengelig. Målet er å skape innovasjon og hjelpe næringslivet.

Denne ferja drives av sola

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Ny bruk av bioressurser. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er bare noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, konkluderer SINTEF i ny NHO-rapport.