NTNU Vitenskapsmuseet (VM)

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Hvorfor trives ikke sjøørreten lenger?

Det blir mindre sjøørret i havet. Forskerne vet ikke årsaken. Ørret i to elver i Nordland er nå studert. Etter hvert skal sjøørret langs hele norskekysten undersøkes.

Mysteriet med den butte billepenis

Sju år, studier av et utall billepeniser, og mange timer på kne i strandkanten. Dette er fortellingen om all forskning som må til før en ny art kan få sitt navn.

Stedsnavn-koden

En sjelden gang opplever forskere et såkalt eureka-øyeblikk. Situasjoner hvor fakta plutselig danner mønster, og de ser sammenhenger ingen før har sett.

Sjøørret som fanget og vises fram.
MED VIDEO

Følger sjøørreten minutt for minutt

Bestanden av sjøørret har gått kraftig ned. Ved hjelp av ID-merking og lyttestasjoner har forskere studert sjøørretens hverdag. Nå vet de mer om hva som trengs for å verne sjøørretbestanden.

MED VIDEO

Mysteriet i vikinggraven

To mennesker dør med omkring hundre års mellomrom. Likevel begraves de sammen. Hvorfor? – Et fryktelig spennende funn, sier arkeolog Raymond Sauvage.

Stavkirker i Norge er eldre enn antatt

En nyere målemetode har hjulpet forskerne å datere en del stavkirker mer nøyaktig enn før. Metoden viser at flere av stavkirkene er eldre enn man har trodd.

De største truslene mot livet på jorda

Så du tenker på klimaet og håper du lever miljøvennlig? Kanskje. Men klimaendringene er ikke den største trusselen mot livet på kloden vår. Her er 11 saker om de største truslene og hva vi kan gjøre.

1,5 milliarder til å kartlegge arter

Vi kan ikke ta vare på artene på jorda om vi ikke vet hvilke arter som finnes. I Trondheim lanseres et samarbeid til 1,5 milliarder kroner som skal hjelpe oss til å vite mer.

KORTNYTT

Eldste trykte bok i Norge er 500 år

For 500 år siden fikk erkebiskopen i Nidaros trykket en bok som beskrev hvordan gudstjenester skulle foregå i hele erkebispedømmet. Eksemplar av boken Missale Nidrosiense fins ved NTNU Gunnerusbiblioteket.

Slik kan du hjelpe insektene

Mange insektarter sliter. Men vi kan alle hjelpe dem, uansett om vi bor i en leilighet eller i et hus med hage.

Derfor kaster vi 481 år gamle ting

Norge tar vare på arkeologiske funn fra 1537, men oftest ikke om de er fra 1538 eller senere. Dermed vet vi mindre om folks hverdag de siste 481 årene.

BLOGG

Her er plantene selv ikke botanikerne kan

Trodde du at botanikere kunne alt om planter? Det er mange flinke plantekjennere i  Norge, men noen arter er så vanskelige at vi trenger hjelp. Da kommer pensjonistene Reidar og Eli til unnsetning.

Uten flokken dør granmeisa

Status i flokken er helt avgjørende for om granmeisa overlever vinteren. De med lavest status ligger tynt an.