Institutt for pedagogikk og livslang læring

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Kystsamfunn. Bildet viser en bestefar og barnebarnet i skipperluer om bord i en båt.

– Bra for barn å oppleve arbeidslivet

– Skal kystsamfunn være bærekraftige, er fellesskap mellom generasjonene avgjørende. Betydningen av barns læring gjennom arbeid er undervurdert, sier professor Anne Trine Kjørholt.

Status. Bildet viser Kadir Kahar og Luis Santiago på Frelsesarmeens slumstasjon i Oslo som gjør klar matposer til folk med behov for hjelp.

Forskjellene mellom rik og fattig øker i Norge

I Norge liker vi å tro at det ikke er stor forskjell på folk, men dette stemmer ikke. Tvert imot har ulikhetene økt de siste årene. Og det spiller en rolle hvem foreldrene dine er.

Skole Finland
KRONIKK

Skolen, krigen og krisehåndteringen

Norske skoler starter igjen etter pandemiens kriseår og med pågående krig i Ukraina. Elevenes opplevelser er ulike, men alle barn kommer til å bli preget av disse krisene, noen mange år etterpå.

Bildet viser karolinerspelet i Tydal.
KRONIKK

Finske forfedre frøs i hjel i Tydalsfjellene

Karolinernes dødsmarsj kalles det svenske tilbaketoget over Tydalsfjellene i Trøndelag i januar 1719. Slik står det i norske historiebøker. Ikke alle vet at de fleste soldatene var finske. Noen av dem som frøs ihjel var mine forfedre.

KRONIKK

Tid for pauseprat!

«Skal vi droppe pausen og heller avslutte litt tidlegare?» spør møteleiaren, og får eit par svake nikk til svar. Det ender med at møtet varer enno lenger enn det skulle, og pausen, den vart du snytt for.

KRONIKK

80 000 finske krigsbarn glemt historie i Norge

Hjerteskjærende bilder av barn i flyktningeleirer i Hellas og i Syria minner oss om hvordan krig driver barn på flukt. Mindreårige sendes av gårde til fremmede land. Men dette har skjedd også i vårt naboland, Finland, under den andre verdenskrig.

Ti nyttige saker om skolestart

Skolestart nærmer seg ubønnhørlig. Men hvordan lærer barna våre best, og hva er egentlig en god lærer? Her er noen saker om sånt som er smart å vite.

 Åtte myter om hjernen 

Har vi en dominerende hjernehalvdel? Bruker vi hele hjernen? Kan vi trene hjernen til å bli smartere? Er vår evne til å lære kun nedarvet?