Verdensrommet

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Skal sende kreftceller opp i verdensrommet

En «utenomjordisk» metode tas i bruk for å få flere svar på kreftgåten. Kreftsvulster skal sendes på romreise. Der skal det undersøkes om vektløshet kan føre til at svulster slutter å vokse.

NTNU kjøler ned CERN

Når partikler kolliderer i akseleratoren i CERN, utløses enorme mengder energi. Den må absorberes, så alt holdes kjølig nok. I dag benyttes syntetiske stoffer til nedkjøling. En mer klimavennlig løsning er på trappene.

Satelittantenne

Stjerneskinnssonaten

Han har laget et musikkverk som spilles i syv sammenhengende år. Tonene skapes av antenner som stadig søker etter stjernene.

MED VIDEO

Jakten på månesteinen

Astronautene Buzz Aldrin og Neil Armstrong plukket med seg steiner fra månen på oppdrag fra president Nixon. Steinene ble donert til 135 land, men mange av dem i dag forsvunnet. Vi jakter på steinen som ble sendt til Trondheim etter Apollo 11-ferden.

Med den ultra-presise HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-m-teleskop på La Silla i Chile kan forskere studere universet.

Avdekker universets mysterier

De har oppdaget signaler fra universets barndom, mørk energi og hvordan stjernene ble skapt. Tre av nobelprisvinnerne som kommer til Starmus i Trondheim, er astrofysikere og forteller om universets mysterier.

Svarte hull og andre stjernerester

En reflekskledd hundeeier er ute med sin svarte hund en mørk kveld. Du ser ikke selve hunden, men skjønner ut fra eierens bevegelser at noe river og sliter i enden av båndet. Slik er det med svarte hull også.

Første romvandrer kommer til Trondheim

Aleksej Leonov tror at romfarten i fremtiden vil gi oss fabrikker i verdensrommet. Og at menneskeheten kan kolonisere Mars, dersom verdens politikere får til å samarbeide. I juni blir astronauten å treffe på Starmusfestivalen.

Været ødelegger for satellittsignaler i nord

I to år skal forskere samle inn meteorologiske data fra Svalbard i nord til Nittedal i sør. Målet er å finne ut hvor mye satellittsignaler hemmes av regn, lufttrykk og andre meteorologiske forhold.

Slangerobot på Mars

ESA ønsker seg større bevegelighet og framkommelighet i operasjoner på andre planeter. Norske forskere sjekker om slangeroboter kan være svaret.

Jakten på dimensjonene

Vi kan verken se dem eller ta på dem – de ukjente dimensjonene. Men de er der nok, tror fysikerne.

Det spirer i rommet

Frøene fra Trondheim som ble sendt ut i rommet med Endeavour har spiret. Forskerne på NTNU puster lettet ut.

Astro-gartnere

Romfergen Endeavour skal ta med seg åtte blomsterpotter fra Trondheim ut i rommet. Forskerne sitter igjen på NTNU og styrer vanningen.

NTNU blir romgartnere

Av Ragnhild Krogvig Karlsen Plantebiosenteret ved NTNU er blitt tildelt […]

Barnebidrag

2005 ER FYSIKKENS ÅR, OG PROFESSOR BERIT KJELDSTAD (49) HAR GITT DEN OPPVOKSENDE SLEKT AHA-OPPLEVELSER.

Gemini.no logo

Satellittmålinger for miljøet

Vi må høyt til værs, skal vi få vite hvordan det står til med kystområdene våre. Satellittbaserte overvåkingssystemer gir øyeblikkelige tilstandsrapporter.

Stjerner i sikte

De jobber med en av ESAs utfordringer: Å få lyset fra seks teleskoper inn på en optisk fiber på bare 1/50 mm. Målet er å finne liv i verdensrommet.

Gemini.no logo

Hvorfor er sola så sint?

I de siste ukene har stjerna vår spyttet gass og protoner ut over jorda og resten av solsystemet. Årsaken til raseriutbruddet er å finne i solas indre forvirring.