Skip uten kaptein bak roret
Et 400 m langt førerløst skip glir sakte bortover den mørke havflaten. Det er stille på brua. Livløst i maskinrom og på dekk. Skrekkfilm? Science fiction? Nei, det er målet til EU-prosjektet Munin.
Et 400 m langt førerløst skip glir sakte bortover den mørke havflaten. Det er stille på brua. Livløst i maskinrom og på dekk. Skrekkfilm? Science fiction? Nei, det er målet til EU-prosjektet Munin.
Europeiske forskningsmiljøer som jobber med karbonfangst og -lagring, har gjort mye av det samme uten å vite om hverandre. Nå skal Norge koordinere ny struktur for samarbeid.
Husdyr på beite bidrar til at mindre karbon lagres i vegetasjonen.
Den biologiske pumpen i havet antas å ha stor betydning for klimaregnestykkene. Nå skal flere havområder undersøkes.
Seks klimaforskere svarer på tre spørsmål om hva de, politikerne og folk flest kan gjøre for miljøet.
Klimagassutslippene fra i dag vil påvirke våre etterkommere i minst 1000 år fremover.
Når FNs klimapanel IPCC slipper sin nyeste rapport 13. april, har NTNU-professor Edgar Hertwich bidratt med fem sider. Han har vært en av hovedforfatterne bak kapittelet om energisystemer.
Karbonfangst og -lagring er avgjørende om EUs klimamål skal nås. Omfattende pengestøtte fra myndighetene er helt nødvendig for å ta i bruk nødvendig teknologi.
Miljøinformasjon om CO2, svevestøv og pollen skal ikke bare samles inn av noen få målestasjoner. Nå skal syklister, bussjåfører og hvermannsen i Oslo delta.
Tre norske bedrifter skal nå hjelpe oss med å redusere miljø- og klimapåvirkninger. Det skjer ved hjelp av et optisk filter basert på nanoteknologi.
Kanskje kan kjøleteknologi – mot alle odds – kick-starte CO2-lagring i Nordsjøen.
Et nytt verktøy bidrar til å finne svar på hvordan ny teknologi påvirker samfunnet og naturen.
Av all CO2 som dannes i Norden, er det billigst å ta hånd om den som blir med naturgassen opp fra gassfelt.
Norsk vannkraft blir nøkkelen til stabile strømleveranser, når Europa satser på vind.
I reklamene trives kyrne på rene, norske beitemarker. De kan knapt ha noen negative virkninger på miljøet. Men det er ikke helt slik.
– I det vitenskapelige miljøet er det stor enighet om at dagens klimaendringer er menneskeskapt og handler om økte CO2-utslipp, sier Ånund Killingtveit. 27. september 2013 kom de nyeste prognosene fra FNs klimapanel.
Tungtransport på norske veier skal nå bli kontrollert og veid automatisk – i fart.
Karbonavtrykket fra eletronikkindustrien er på nivå med samlet utslipp fra verdens flytrafikk.
Psykolog vil gje oss spesialtilpassa «nett-terapi» for å få oss til å ete mindre raudt kjøtt.
En svampaktig sandstein setter ned jordklodens feber.
Co2-fangst fra kraftverk basert på fossilt brensel er energikrevende og […]
Vil bidra til trygg og kostnadseffektiv fangst, transport og lagring av CO2.
Det er vel og bra å lagre CO2 under havets bunn. Men hva om den begynner å lekke?
SINTEF Petroleumsforskning koordinerer det internasjonale prosjektet med å kartlegge Svelvikryggen […]