Hvordan samarbeider nervecellene?
Hvordan forklare skoleelever hvordan nervesystemet vårt fungerer? En NTNU-forsker har laget et byggesett som skal gjøre det enklere å forstå.
Hvordan forklare skoleelever hvordan nervesystemet vårt fungerer? En NTNU-forsker har laget et byggesett som skal gjøre det enklere å forstå.
Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole.
Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.
Tidlig under pandemien spredde konspirasjonsteorier seg raskt, og sosiale medier fikk mye skyld. Men noen sosiale medier er likere enn andre.
Svømming er livsviktig. NTNU og Norges svømmeforbund tilbyr nå et hjelpemiddel gratis.
Ukraina presser visst Russland i krigen. Hvordan kan det gå an? Og er dette gode nyheter mot et autoritært regime med atomvåpen?
Noen typer terror påvirker folk mye mer enn andre. Islamistisk terror gir tilsynelatende sterkest motreaksjoner.
Slagpasienter som opplever delirium under slaget, kan være mer utsatt for å utvikle kognitive og følelsesmessige vansker.
Det går litt tregere rundt for mange av oss når vi blir eldre. Men hjernen din kan holde seg frisk lengre med litt innsats.
Dette er ett av temaene som aktualiseres gjennom en ny opplæringslov som er ute på høring. Flere forskere er skeptiske til effekten av hjemmelekser.
Forskere er uenige om strømstøtteordningen vil redde arbeidsplasser eller først og fremst berike bedriftseiere.
Norske skoler starter igjen etter pandemiens kriseår og med pågående krig i Ukraina. Elevenes opplevelser er ulike, men alle barn kommer til å bli preget av disse krisene, noen mange år etterpå.
Hvilke utfordringer møter den som satser på både toppidrett og utdannelse? Forskere har spurt idrettsutøvere som prøver å greie begge deler.
Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling.
Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til.
Noen barn tyr til mat som trøst, eller spiser mer av andre grunner. Men sammenhengen mellom antatt fedmefremmende spiseatferd og høy BMI er kanskje ikke som du tror.
Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger.
Mange land har innført markedskonkurranse og privatisering i helsevesenet de siste årene. Men de mest fornøyde pasientene finner du i land der en stor del av systemet håndteres av det offentlige.
Fysisk aktive som økte aktivitetsnivået tidlig under pandemien, hadde dårligere utvikling i mental helse enn de fysisk aktive som drøyde det.
Mange som får redusert hukommelse etter hjerneslag, får den tilbake innen tre måneder.
Mange unge har depressive symptomer. Å gruble, og til og med tenke over at du grubler så mye, forsterker dem. Men det finnes håp.
Gutter som øker spillingen, går også ned i fysisk aktivitet. Gamere utvikler dessuten lavere tro på egne fysiske ferdigheter.
Ungdomsskoleelever melder om stress og mangel på motivasjon. Men estetiske uttrykksformer i teoretiske fag kan redusere elevenes frykt for å gjøre feil. Likevel utdannes få lærere i estetiske fag.
Noen lykkes oftere med flørting. Flere er åpenbart mer attraktive enn resten av oss, men i tillegg ser det ut som om mange av dem vet hva som fungerer. Nå gjør forskere det også.