Institutt for marin teknikk

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Roboter. Bildet viser professor Ingrid Bouwer Utne i en båt.

Får 29 millioner for å gjøre roboter smartere

EU støtter NTNU-professor Ingrid Bouwer Utnes arbeid for å få roboter og selvstyrende systemer til å skjønne bedre når det er fare på ferde, og gi operatører innsikt i hva de faktisk «tenker».

Trening på havbunnen

Trondheimsfjorden er NTNUs største laboratorium, og på havbunnen er det installert ladestasjon for undervannsroboter. For at robotene skal finne korteste vei til ladestasjonen må de trene mye i fjorden.

Bilde av flytebrygge med mange mennesker på.
KORTNYTT

Åpnet nytt testområde for roboter til havs

Industriområdet Nyhavna i Trondheim som skal utvikles til en ny bydel har fått et betydelig innslag av forskning- og innovasjonsaktivitet innen maritim teknologi. NTNU Nyhavna for ubemannede fartøy er nå offisielt åpnet.

Foto av blekksprut av slekten Grimpoteuthis, kjent under kallenavnet "dumbo-blekksprut".

Bli med til Gakkelryggen!

Ishavsforskere har dratt nordover for å studere is og livet i ishavet. På 3500 meters dyp har de funnet en «dumbo-blekksprut», en skapning som danser i dypet med ballerinaskjørt.

Bilde av havbunnen

Trenger mye mer kunnskap om mineralutvinning på havbunnen

Forskningsmiljøer har jobbet lenge og tverrfaglig med tematikken omkring marin mineralutvinning som regjeringen nå åpner for. Forskerne understreker at det det gjenstår mye kunnskapsinnhenting før vi vet om dette kan bli en forsvarlig næring.

Nord Stream: Ny teknologi gir muligheter for bedre overvåking og større sikkerhet på havbunnen.
KRONIKK

Vi trenger en kystvakt under vann

Sabotasjen av Nord Stream rørledningene har vist at undersjøisk infrastruktur er sårbar. Norge har nesten 9 000 kilometer med gassrør, mange undervannsinstallasjoner, fiberkabler, strømkabler og annen infrastruktur på sjøbunnen. Er det mulig å beskytte denne infrastrukturen?

Selvkjørende ferge – først i verden med prøvedrift

I tidligere tider hadde byer som Trondheim og Bergen en fløttmann som rodde folk fra sted til sted i byene. De var vannveienes drosjesjåfører. Nå blir en ny og fremtidsrettet vanntransport tilgjengelig for publikum.

Tankskip. Bildet viser et tankskip i Arktis.

De verste forurenserne i Arktis er ikke dem du tror

I Arktis opererer flere enn 600 fiskefartøyer. 26 store tankskip forurenser mer enn alle fiskefartøyene til sammen. Tankskipene blir dermed de største forurensningssynderne i denne sårbare regionen.

Havis. Den svenske isbryteren "Oden".

Hva slags havis er det? Spør Knut!

En ny app kalt «Ask Knut» skal bruke kunstig intelligens for å klassifisere ulike typer havis. Du kan hjelpe til. Turister kan nemlig bidra.

Måler virkningen av ekstreme bølger

Kraftige stormer kan føre til høye, brytende bølger som kan smelle inn i plattformer og vindturbiner med voldsom kraft. Forskere ved NTNU og SINTEF studerer oppførselen til konstruksjoner utsatt for slike bølgeslag. Målet er økt sikkerhet til havs.

Foto: Tre menn

Tar kontroll over førerløse fartøy til havs

Hva må til for at det skal være trygt å sende et fartøy uten mannskap til sjøs? Hvordan skal fartøyene oppdage en kajakkpadler eller en fritidsbåt som roter seg inn i kursen til det førerløse fartøyet? Det skal et nytt senter for forskningsdrevet innovasjon, SFI AutoShip, finne svar på.

Undervannsrobot. Foto.

Skal lære roboter å samarbeide under vann

Nå åpner et nytt forskningssenter for robotikk som skal gi økt kunnskap om havet ved hjelp av undervannsdroner og -roboter. – Dette kan få betydning for Norges rolle internasjonalt som en stormakt til havs.

Illustrasjonsbilde av black smoker
KRONIKK

Ligger vår fremtid på havdypet?

Lav oljepris har satt fart i debatten om hvilke næringer Norge skal utvikle og leve av framover. I regjerings reviderte nasjonalbudsjett seiler utvinning av havbunnsmineraler opp som et tydelig satsningsområde.