Behandlingsmetoder

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Slik bryter kreften ned musklene

En kreftsvulst kan få muskelceller i kroppen til å bryte ned seg selv. Mange kreftpasienter dør av følgene. Nå vet forskerne mer om hvordan kreftceller i en svulst kan utløse en slik tilstand. Dette kan på sikt gi legemidler som kan bremse denne alvorlige komplikasjonen av kreft.

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Ny bruk av bioressurser. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er bare noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, konkluderer SINTEF i ny NHO-rapport.

Oppdaget ny behandling mot lungebetennelse

Et enzym som cellene våre bruker til å reparere skader på eget DNA, kan være nøkkelen til en ny type behandling mot betennelser. Funnet ble nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Science.

Blodmysteriet i Trøndelag

På 1970-tallet fikk en familie påvist unormalt høye blodverdier. 35 år senere fant forskere løsningen på mysteriet, takket være nye analysemetoder og siste skrik innen genforskning. Og et tilfeldig møte med en sveitsisk forsker.

Én medisin mot flere virus

Bredspektrede antivirale legemidler virker mot flere virussykdommer. Å utvikle nye, kan være kostbart og tidkrevende. Derfor testes nå eksisterende medisiner for å se om de bekjemper flere infeksjoner.

Sånn skjuler tuberkulose seg i kroppen

Tuberkulosevaksinen virker bare for barn. BCG-en beskytter deg ikke som voksen. Men vi begynner å forstå hvordan bakterien unngår å bli oppdaget.

Hvem må behandles for prostatakreft?

Mange behandles unødvendig for prostatakreft. Norske forskere vil bidra til å redusere overbehandlingen, og samtidig finne de sykeste. Nå får de EU-støtte.

Slik demper omega-3 betennelser

Tilskudd av omega-3 kan være bra for å bremse utviklingen av sykdommer som kreft, Alzheimers sykdom og multippel sklerose.