– Satsing på elbiler er nødvendig
Elektriske biler er miljøvennlige. I tillegg bidrar de til økt bevissthet om bilkjøring og miljø, mener forskere ved NTNU.
Elektriske biler er miljøvennlige. I tillegg bidrar de til økt bevissthet om bilkjøring og miljø, mener forskere ved NTNU.
Det er 2700 ganger dyrere å subsidiere en elbil enn det er å kjøpe klimakvoter. Om da målet faktisk er å redusere CO2-utslippene.
De skader vår evne til reproduksjon, og forurenser naturen. Hormonhermere som finnes i rekke forbruksvarer dukker til slutt opp i vannet vårt. Men de lar seg fange.
Borekaks og kaldtvannskoraller er en dårlig kombinasjon – i alle fall for korallene. Norske forskere utvikler derfor et system for å overvåke utslipp og spredning av kaks og slam mens det skjer. Når korallrev trues, går alarmen.
Det som skjer inne i kjemiske reaktorer og smelteovner har vært godt bevarte hemmeligheter. Til nå.
Den biologiske pumpen i havet antas å ha stor betydning for klimaregnestykkene. Nå skal flere havområder undersøkes.
Forskere fikk overraskende resultater da de ga oljespisende bakterier “kosttilskudd”.
Norske forskere jakter på framtidas skismurning i samarbeid med SWIX. Planen er å få både mer miljøvennlig smurning og bedre glid.
Miljøinformasjon om CO2, svevestøv og pollen skal ikke bare samles inn av noen få målestasjoner. Nå skal syklister, bussjåfører og hvermannsen i Oslo delta.
En interessekonflikt mellom fiskerinæringa i Namibia og internasjonale gruveselskaper, har fått namibiske myndigheter til å søke råd hos norske forskere.
Forskere har nå utviklet et detaljert kart over havstrømmer langs kysten av Nordland. Kunnskapen vil bedre beredskapen ved fiskesykdommer, havari, forurensning, og algeoppblomstringer.
Med dagens teknologi vil stenging av brønnene koste flere hundre milliarder.
For første gang har en bilprodusent åpnet for at forskere kan logge data fra bilens indre. Om flere fulgte etter, ville man få et verktøy til å ta bedre beslutninger i store, norske veiprosjekt.
I reklamene trives kyrne på rene, norske beitemarker. De kan knapt ha noen negative virkninger på miljøet. Men det er ikke helt slik.
I over 150 år har folk forsøkt å utnytte bølgeenergi til å drive skip fremover. Nå er norske forskere i ferd med å lykkes.
Kjemiprofessor Olav Erga har utviklet en banebrytende metode for å rense avgasser som skaper sur nedbør. Han tror Kina kan bli det første landet som satser massivt på denne renseprosessen.
Han har i et halvt århundre forsket på hvordan man kan skille ut skadelige gasser fra utslipp. Onsdag kveld var professor Olav Erga fra NTNU en av tre prisvinnere under Technoport Awards.
Shippingselskapene sliter økonomisk. Noe av skylden legges på skipsoffiserer som ikke tar i bruk nye rutiner og prosedyrer.
Vareleverandørene spiller en nøkkelrolle når eksosen i byer skal reduseres.
Elbiler, ubemannet varemottak og bestilling av parkeringsplass er veien til effektiv varetransport med nullutslipp, mener forskere.
Ingen belaster verdens jordbruks- og havareal mer enn Ola Nordmann.
Det er ikkje lett å leggje asfalt som står seg mot eit norsk klima. Og vanskelegare kjem det til å bli.
Ny metode gjør det mulig å unngå giftige, blyholdige stoffer i elektroniske artikler.
Teknologisk er det fullt mulig å lage jern uten å forurense. Det spørs bare hva vi er villig til å betale.