Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Norske trær kan drive flyene våre

Fly kan bruke biodrivstoff fra Norges skoger. I 2030 kan 20 prosent komme fra kvist og kvast. Det kan redusere klimagassutslippene fra norsk luftfart med 17 prosent.

Kravstore mennesker vil trenge mer mat

Mennesker blir stadig større og vil ha både mer og annen type mat. Det vil kreve mye mer å mette 9 milliarder av oss i 2050 enn tidligere beregnet.

Shanghai er av byene på østkysten som har vært i en rivende utvikling de siste tiårene og som krever mye energi for å holde hjulene i gang. Foto: Idun Haugan/NTNU

Når kjempen Kina rører på seg

Når Kina bestemmer seg for å satse på noe, skjer endringer i et stort tempo. Nå står innovasjon og teknologiske nyvinninger på agendaen, ikke minst innen fornybar energi.

– Bare kutt i utslipp monner

Du kan se langt etter andre løsninger på klimaproblemet enn utslippskutt. I hvert fall etter løsninger som utgjør noen merkbar forskjell.

Mineraler og materialer gir grønt teknologiløft

Forskning på materialer og mineraler er viktige brikker i det grønne skiftet. Denne uken arrangerer Nature en konferanse om fagfeltet i Norge. I den anledning løfter vi fram noen saker fra arkivet.

Nye passasjerskip kan få vinger montert på baugen

Skip kan få vinger. Da bruker de mindre drivstoff og reisen blir mer komfortabel for passasjerene. Denne teknologien – som har sitt utspring fra NTNU – kan først bli å finne på de nye skipene som nå blir testet i Trondheim.

Hvor skitne er tingene dine?

Bedrifter som vil produsere miljøvennlig kan streve med å vite hvor de skal begynne. Men nå kan de få hjelp.

Studerer oljesøl i Arktis

Global oppvarming og politiske beslutninger åpner havområdene i Arktis for mer næringsvirksomhet. Men hva skjer om vi får oljeutslipp i nord?

– For lite kunnskap i havbruksnæringen

Mer kunnskap og opplæring innen havbruk er nødvendig for å kunne hente ut mer mat fra havet. Det er også stor mangel på lærebøker og oppdatert fagstoff til bruk i opplæring, viser forskning.

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Selvtenkende bolter for å hindre ulykker

I framtida kan intelligente, trådløse bolter i vindmøller eller i romfart, gi beskjed når noe er galt. Dette vil kunne redusere menneskelig skader. I tillegg skal de smarte boltene være rimelige.

Hull i rullebanen tettes med is

Når rullebanen til flyplassen ligger på 72 grader sørlig bredde og mer enn 4000 kilometer fra nærmeste storby, er det best å holde den i topp stand. Men i Antarktis, hvor de fleste rullebanene er laget av is, kan hull være et stort problem.

Hvordan lage den beste norske skinka

Hun har vært i Spania for å lære om skinkeproduksjon. Inna Petrova kom hjem med ny viten om når tørkeprosessen kan avsluttes for å oppnå den beste skinken. 

Undervannsrobototen Blueye Pioneer kan filme helt ned til 150 meter dybde. Foto: Jonas Follesø

Havets hemmeligheter hentes opp fra dypet

Hva som finnes under havets overflate har i århundrer trigget menneskets utforskertrang og fantasi. Ny marin robotikk gjør at vi nå kan utforske hva som skjer i havdypet.