Samferdsel og trafikk


Laste ikon
LASTER INNHOLD
Illustrasjon som viser framtidsbil i nattlandskap

Ubegrunnet elbil-tvil

Om annenhver bil i Norge går på strøm i 2020, vil de tvinge fram mer kullkraft i Europa. Men klimaregnestykket går i pluss likevel, viser forskning.

Ikke alle kan lade elbilen samtidig

Hvis alle kjørte elbil, ville vi ikke ha hatt nok strøm til alle som setter den på ladning på ettermiddagen. Løsningene kan påvirke lommeboka di.

Nå kommer Power Roads!

Forskere ønsker at veier og bruer skal betale tilbake energien som har gått med til å produsere og bygge dem.

Forskere lytter til veien før den bygges

Det skal bygges en ny vei utenfor stuevinduet ditt. Myndighetene har gitt deg et støykart, men du ville helst ha hørt den reelle trafikklyden. Vel, snart kan du få det.

Bilde av rød lastebil fra Posten og hvit varebil. Begge bilene står stille, med bakdørene åpne.

– Dieselforbud ikke nok

Et dieselforbud i Oslo må ikke bli en sovepute som utsetter innføring av grønn og effektiv varedistribusjon i hovedstaden, påpeker to samferdselsforskere.

Elbiler kan trigge vindsatsing

Massiv overgang til elbiler vil være en gavepakke for et kraft-Norge som åpenbart sliter med å finne vindkraftkunder.

Lønnsomt å skifte ut asfalt

På enkelte veier kan vi spare store summer ved å skifte til mer slitesterk asfalt. Kanskje snakker vi om flere hundre millioner i året.

El-bil ved ladestasjon

Forutsigbar lading neste

Høy elbil-tetthet forutsetter en ordning som automatisk sikrer elbiler ladetid når og der de trenger det. Et slikt system kan faktisk lages, ifølge forsker.

Tunnel eller fjellsikring?

Nytt beslutningsverktøy hjelper Statens vegvesen med å ta valget. Det er godt nytt i et land hvor hver tredje vei er skredutsatt.

Jo mer rekkverket og fronten av bilen deformeres, jo bedre for menneskene som sitter inni den. Det sier kollisjonseksperter ved NTNU. Foto: Henrik Sundgård

Hvordan få til en perfekt kollisjon

For deg og meg kan dette se fælt ut, men Petter Northugs kollisjon er faktisk perfekt. Materialene i bilen og autovernet oppfører seg akkurat slik de skal for å beskytte livet til passasjerene inni bilen.

Mannen som bygget verdens veier

Flåmsbanen, Den transiranske jernbanen, veier i Etiopia og mange norske flyplasser. En lite kjent NTH-professor og ingeniørhelt var med på å bygge dem alle.

Skip uten kaptein bak roret

Et 400 m langt førerløst skip glir sakte bortover den mørke havflaten. Det er stille på brua. Livløst i maskinrom og på dekk. Skrekkfilm? Science fiction? Nei, det er målet til EU-prosjektet Munin.

Kunsten å lære av kaos

Fire terrorister stiger ombord ved Risavika havn i Stavanger. Noen minutter senere er krisen et faktum. Men i kulissene spiller forskere hvedrollen.

Båtvaken kan komme foran båten din

Det har vært sånn i 127 år. Det V-formede kjølvannet bak skip som beveger seg rett frem har alltid samme vinkel. Men båtvaken kan til og med komme foran båten din, fant en nordmann med blyant og papir ut.

Prioriterte tog det neste?

Et nytt verktøy kan få et forsinket tog tilbake i rute. Nå tester togledersentralen i Stavanger verktøyet som skal gi den optimale løsningen i løpet av sekunder.