Nanoteknologi

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Ny bruk av bioressurser. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er bare noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, konkluderer SINTEF i ny NHO-rapport.

Leire og salt i vannet øker oljeutvinningen

Gjennom å designe dråper ved hjelp av leire og litt salt i vannet, har forskere utvidet fysikkens naturlige muligheter. Dette kan trolig brukes til alt fra å øke oljeutvinning til å lage sminke og mat.

Nanorør tiltrekker seg forurensende stoffer

Karbon-nanorør er små smarte partikler som brukes i mange moderne materiale på grunn av sin høye styrke og lave vekt. Nå viser forskning at de tiltrekker seg forurensende stoffer når de havner i vann.

I kampen om hvem som skal innta Paris som vinner av Tour de France, er det viktig å ha det beste utstyret. I tillegg til den beste fysikken og den sterkeste psyken. Foto: Eric Fefferberg/AFP.
MED VIDEO

Ny sykkeldrakt gir mer fart

– I en idrett med så stort utstyrsfokus som sykkel, er drakten en billig vei til både fysisk og psykisk overtak på konkurrentene, sier Live Spurkland. Sammen med NTNU-kolleger og utstyrsleverandør har hun utviklet en ny sykkeldrakt.

«Trilobitter» separerer og renser væsker

Norske forskere har utviklet en silisiumstruktur som ligner oldtidens trilobitter. Den skal kunne separere ut celler i blod, og ørsmå partikler i avløps- og brakkvann.

Forskere vil bli kvitt kvikksølvlamper

Ultrafiolett lys brukes i dag for å rense vann og luft. I norske renseanlegg brukes ofte kvikksølvlamper. Det vil norske forskere få en slutt på.