Naturkatastrofer

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Geoengineering. Bildet viser Mount Pinatubos utbrudd i 1991.

Bør vi blokkere sola for klimaets skyld?

Det høres ut som en dårlig science fiction-film: Å blokkere lyset fra sola for å bremse den globale oppvarmingen. Men forskere undersøker muligheten, sånn at vi er klare om vi trenger den.

Hva skjer med oljen etter et utslipp i havet?

Det skal et internasjonalt forskerteam bidra til å finne svaret på ved å studere hvordan olje brytes ned av mikroorganismer i havet. Dette vil bidra til viktig kunnskap når man skal vurdere hvilke tiltak man bør benytte ved oljesøl i fremtiden.

– Verre med plast i elver og sjøer

Nesten all forskning om plastforurensning i vann, handler om havet. Men det største problemet er plasten som havner i ferskvann, mener NTNU-biolog.

Derfor er isgrottene på Svalbard trygge å besøke

På Svalbard er det mulig å gå inn i isbreene om vinteren fordi breene er kalde og sitter fast i bakken. Nederst i noen isgrotter på Svalbard finnes det planter som er fryst inn i isen fra tiden det ikke fantes isbreer der.

Derfor tar klimaskeptikeren feil

Lei av folk som sier at klimakrisa ikke er reell? Her er ti av klimaforskernes bevis for at jorda blir varmere av menneskeskapte CO2-utslipp.

Skal gjøre det tryggere å ferdes i Arktis

Hvordan jobbe og ferdes trygt i utrygge strøk? Kommer du ut for en ulykke i Arktis er hjelpen langt unna. På Svalbard skal det etableres utdanning og forskning på arktisk sikkerhet.

Før fjellet går i fjorden

Åknes på Sunnmøre er verdas kanskje mest gjennomgranska fjell. Her kan du sjå korleis forskarane overvakar fjellet.

Ferdighusbransjen må endre seg

Norske hus kan ikke lenger utformes likt på Vestlandet og Østlandet. Byggeskikken må være lokal og tilpasse seg det lokale klimaet, sier forskere.

TEMA: Krigen om klimaet

Det er opplest og vedtatt at klimaet er i dramatisk endring – og at mennesket har skylda. Kan vi være så sikre på det?