Pedal Tanks kombinerer spilling og trening. Laget av folk som spiller mye selv, og dermed vet hva som fungerer. Illustrasjon: Foto: Julie G. Solem, NTNU

Tanks gjør slutt på kjedelig trening

Spill er morsomt. Trening kan være kjedelig. Men hva om du kunne spille og trene samtidig?

DATASPILL OG TRENING: Hvorfor må all trening på treningsstudioer være så ulidelig gørr? Det ser i hvert fall gørr ut når vi passerer et studio med store vinduer.

Forsker Grand Prix

  • Forsker Grand Prix er en konkurranse i forskningsformidling for doktorgradskandidater.
  • Kandidatene deltar først i regionale finaler av Forsker Grand Prix. De to beste går videre til den nasjonale finalen der de møter de beste deltakerne fra landets øvrige regionale finaler.
  • I den nasjonale finalen kåres Norges beste forskningsformidler. Finalen arrangeres på Byscenen i Trondheim 30. september.

Noen av oss vil heller sitte ned med et dataspill, men vi vet jo samtidig at vi burde bevege oss mer. Talentfulle folk jobber med å kombinere de to tingene.

Snart kan du kjøre rundt med en tanks og konkurrere full av adrenalin med venner og ukjente samtidig som du får ei treningsøkt og en latter sammen med de samme folkene.

– Jeg tenkte ikke over at jeg beveget meg engang, har folk sagt etter at de prøvde det, sier Kristoffer Hagen med et uttrykk som gjør at du kan tro ham.

Han fikk ideen til et spill som kunne kombinere tanks, store våpen og sleipe triks. Det i seg selv er lovende, men Pedal Tanks får deg også til å ta noen runder på treningssykkelen.

Det er jo en bonus.

Ville heller spille

Hagen er stipendiat ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU. Han er også fullblods dataspiller og tilsynelatende i god form. Det skyldes nok delvis at han spiller volleyball, men av og til må han nesten trene noe annet også.

– Jeg satt med en kompis og spilte dataspill da han foreslo at vi skulle ta en tur på treningsstudio.

I Pedal Tanks spiller to og to spillere mot hverandre på lag. Kristoffer Hagen er sentral i utviklingen av spillet. Foto: Julie Gloppe Solem, NTNU

Det gjorde de, begge egentlig motvillig. Men på veien gjennom vintermørket begynte de å snakke om hvor mye bedre det ville være å sitte hjemme og spille. Det var der og da tanken dukket opp om å kombinere spill og trening.

Det ble en mastergrad, og senere et doktorgradsprosjekt. Men moroa ligger hele tiden i bunnen.

Engasjerer

I Pedal Tanks spiller to og to spillere mot hverandre på lag. Spillere vil kjenne til capture the flag, der hvert lag har et flagg de skal forsvare, samtidig som de skal erobre det andre lagets flagg og bringe det tilbake til sin egen base. Vi måtte så klart prøve det.

Det er bare noen øyeblikk siden Hagen blåste i stykker tanksen Geminiskribenten satt i. Jeg har ingen unnskyldninger, andre enn at han er mye yngre, i bedre form, har øvd og faktisk har laget spillet.

Irriterende likevel. Og det er nettopp et poeng. Mange spill prøver å få deg til å trene, men få av dem er noe særlig. Egentlig bryr du deg ikke om du vinner eller taper, for de er ikke laget av spillere som vet hva som fenger. Dette er annerledes.

Saken fortsetter under bildet.

Det er ganske trangt i testlokalene for Pedal Tanks ved NTNU. Men stemningen er god, tross treningen. Foto: Julie Gloppe Solem, NTNU

Kristoffer Hagen står også bak firmaet Playpulse, som skal utvikle og markedsføre Pedal Tanks best mulig. Foto: Julie Gloppe Solem, NTNU

I Pedal Tanks må du bevege deg for å få mer ammunisjon og tilgang på triks. Samarbeid er helt essensielt. Du har også mange ulike tanks å velge i, hver med spesielle egenskaper der ulike tankstyper utfyller hverandre. Det er kort sagt et skikkelig skytespill.

Kontrollene lages slik at de kan brukes i kombinasjon med flere typer av treningssykler. Dette må til for å gjøre det mest mulig tilgjengelig.

Hagen presenterer en testversjon under Forsker Grand Prix. Dette er en konkurranse der doktorgradskandidater konkurrerer om å bli årets beste forskningsformidler.

Kanskje er det ikke langt unna at du kan få prøve det selv.

Pilot klar

– Jeg vil vel aldri komme dit at jeg synes vi er ferdige med å utvikle spillet, men vi vil komme til et punkt der det er ferdig nok til å tilby andre. Vi har en fungerende prototype som er i bruk daglig, og engasjerte pilotkunder i 3T og Frøya videregående skole, sier Hagen.

Game over. Motstanderen er stein dau. Men så er det bare å ta en ny runde. Treningsrunde, så klart. Foto: Julie Gloppe Solem, NTNU

Han står også bak firmaet Playpulse, som skal utvikle og markedsføre spillet best mulig. Det var nødvendig for å få mer fart på sakene. Nå er fem personer engasjert. Foreløpig.

– Vi spurte oss: Hvem passer det best for? Hvem har mest nytte av det? sier Hagen.

Folk som har sett spillet eller lest om det har gitt god respons. Dette trenger de. Dette vil de ha.

Før eller siden vil Hagen at spillet skal tilbys private også, men i første omgang er treningsstudioer og ulike helsetiltak målgruppene.

Playpulse har fått støtte av Forskningsrådet og NTNU Technology Transfer for å få til dette. Det er en god begynnelse.

Her er det bare å håpe og glede seg.