Høythengende EU-støtte til NTNU
To professorer ved NTNU er tildelt prestisjefylte ERC Advanced Grants fra Det europeiske forskningsrådet.

To professorer ved NTNU er tildelt prestisjefylte ERC Advanced Grants fra Det europeiske forskningsrådet.
Hva må til for at det skal være trygt å sende et fartøy uten mannskap til sjøs? Hvordan skal fartøyene oppdage en kajakkpadler eller en fritidsbåt som roter seg inn i kursen til det førerløse fartøyet? Det skal et nytt senter for forskningsdrevet innovasjon, SFI AutoShip, finne svar på.
Autonome kjøretøy er i vinden som aldri før. Ved NTNU har forskere utviklet et kretskort som ved enkle grep kan tilpasses ulike droner. Airbus har testet systemet på en prototype for månelanding.
Nå åpner et nytt forskningssenter for robotikk som skal gi økt kunnskap om havet ved hjelp av undervannsdroner og -roboter. – Dette kan få betydning for Norges rolle internasjonalt som en stormakt til havs.
Kybernetikk-professor Kristin Ytterstad Pettersen har mottatt BODE-prisen for sin banebrytende forskning innen undervannsrobotikk. Det er en av de mest prestisjetunge teknologiprisene i verden.
Robotisering av arbeidslivet er slett ikke nytt i Norge. Allerede på 50-tallet brakte Jens Glad Balchen fagfeltet kybernetikk til Norge. Han har hatt enorm betydning for det høyteknologiske industrielle Norge.
UBIQ Aerospace har hentet inn penger som skal brukes til å videreutvikle antifrysteknologi for førerløse fly.
Det er krevende for mennesker å kontrollere skipstanker og lagerrom under vann. En bedrift med utspring fra NTNU lager selvgående droner som kan overta jobben. Og til lavere kostnader.
Hvordan fanger du en drone som flyr i 70 km/t over et skip? Med snøre.
Blueye kan brukes til alvor og underholdning. Den kartla skader på fregatten “Helge Ingstad”, og den skal vise hurtigrutefarere hvordan det ser ut i havet under skipet. Teknologien har sitt utspring fra NTNU.
Vi mennesker legger til rette for at maskiner skal bli selvlærende. Maskiner med kunstig intelligens utvikler «atferd» basert på tolkning av data. Men hvordan de lærer opp seg selv, vet vi mindre om. Professor Harald Martens står bak oppstartsselskapet Idletechs. Firmaet skal utvikle en teknologi som skal gjøre kunstig intelligens mer forståelig for oss mennesker.
Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.
Ved NTNU bygges det små satellitter til havovervåkning. Sammen med droner, og fartøy på og under vann, vil informasjon kunne samles inn på en måte som aldri har blitt gjort før.