Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Bilde av mange galde mennesker som er ute (bilde til artikkel om en nasjonal dugnad for Barentshavet)

Arven etter Nansen: En nasjonal dugnad for Barentshavet

Fridtjof Nansen utforsket de polare strøk både som polfarer og vitenskapsmann. Ti forskningsinstitusjoner har gått i Nansens fotspor og samarbeidet tett for å undersøke Barentshavet. Dette har skapt en unik kunnskapsbase.

Illustrasjon med noen grafiske elementer (illustrasjon til kronikk om navigasjon).
KRONIKK

Kunsten å navigere i endring

Når skole, helse og arbeidsliv styres etter gamle kart og rigide regler, kan det bli trøbbel selv om alt gjøres «riktig». En ny navigasjonsmodell med tre soner viser hvordan vi bedre kan forstå både oss selv og samfunnet.

Robot:

Pepper kan krydre undervisningen

Når norskundervisningen er på sitt kjedeligste, eller kjemioppgavene er umulig å fatte, så kan hjelpen være en 121 centimeter høy robot som triller rundt mellom studenter og elever.

Kunstig intelligens: Inga Strumke

Kunstig intelligens blir ekte teater

Inga Strümke debuterer snart med en helt ny sjanger, en forestilling som kombinerer vitenskap og teater, og vil utfordre våre tanker om kunstig intelligens.

Bildet viser en finger som regulerer termostat

Smarte grep for å redusere strømregningen

Ville du velge å justere strømforbruket ditt, om du fikk et varsel på mobilen din om de dyreste timene neste dag? Forskning viser at god informasjon kan påvirke strømforbruket vårt.

Ny viten om vev fra vikingtiden

Vikingene omga seg med tekstiler rikt illustrert med fortellinger. Nå skal 1200 år gamle biter fra Osebergskipet pusles sammen.

animasjon som viser trailer og elg foran bil. Til sak om digital kjørelærer

– En digital kjørelærer er like bra som en ekte

For mange dør i trafikken. Opplæring i fullskala kjøresimulator kan bidra til tryggere sjåfører. En KI-kjørelærer kan skreddersy opplæringen. Den som trenger å trene på rundkjøringer, kan gjøre unna 30 slike på 30 minutter.