Samferdsel og trafikk


Laste ikon
LASTER INNHOLD

Sikrere biler og bygg starter på nano-nivå

Når ulykken er ute, kan materialene i bilen, båten eller bygget du befinner deg i bety forskjellen på liv og død. Skal vi oppnå best mulig beskyttelse, må vi vite mest mulig om hvordan for eksempel aluminium oppfører seg.

Bilde tatt fra baksetet i bil som kjører uten fører i tett bytrafikk.

Hva er rett og galt for roboter?

Mennesker fra vestlige og østlige kulturer velger ulikt i vanskelige situasjoner. Det gir uventede utfordringer for smarte maskiner.

Denne ferja drives av sola

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Ny bruk av bioressurser. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er bare noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, konkluderer SINTEF i ny NHO-rapport.

Dette må du vite om hydrogen

Hydrogen blir stadig mer aktuelt som en del av framtidas energimiks. Her svarer to av Norges fremste eksperter på hvorfor og hvordan.

Vi salter veiene for mye

Snart er det vår, men fortsatt kan vi få snø på veiene. Et omstridt hjelpemiddel er salting. Salt er dårlig for miljøet og kan føre til rust på kjøretøy. Men vi kan bruke mindre salt uten at veiene blir mindre trygge.

Nye passasjerskip kan få vinger montert på baugen

Skip kan få vinger. Da bruker de mindre drivstoff og reisen blir mer komfortabel for passasjerene. Denne teknologien – som har sitt utspring fra NTNU – kan først bli å finne på de nye skipene som nå blir testet i Trondheim.

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Nytt filter fjerner kjemikalier på avveie

Først skal det brukes til å samle kjemikalier fra flyenes avising. På sikt skal filteret også benyttes i byområder. Der skal det fange miljøgifter, forurensing og sannsynligvis mikroplast.

Er det mulig å realisere ideen om hyperloop i Norge?

I en hyperloop kan varer, og kanskje folk, transporteres i rør – helt uten friksjon og i 1200 km/t. Er det et realistisk konsept? Helt klart, mener forskere som peker på to hyperloop-fortrinn fra hjemmebanen.

Hull i rullebanen tettes med is

Når rullebanen til flyplassen ligger på 72 grader sørlig bredde og mer enn 4000 kilometer fra nærmeste storby, er det best å holde den i topp stand. Men i Antarktis, hvor de fleste rullebanene er laget av is, kan hull være et stort problem.

Blodårene beviser at du er deg

Nå blir det vanskeligere å lure seg forbi passkontrollen. Forskere fant en måte å gjenkjenne folk på blodårene i fingrene. Det gir sikrere identifisering.