Fysikk

Laste ikon
LASTER INNHOLD

NTNU kjøler ned CERN

Når partikler kolliderer i akseleratoren i CERN, utløses enorme mengder energi. Den må absorberes, så alt holdes kjølig nok. I dag benyttes syntetiske stoffer til nedkjøling. En mer klimavennlig løsning er på trappene.

Av og til er 80 mikrometer nok

Hvorfor bør det interessere deg når vitenskapsfolk kontrollerer en nesten uforståelig spinnstrøm? Fordi resultatene en dag kan påvirke hverdagen din.

Vil lage superbatteri i containerstørrelse

Gammel batteriteknologi i ny drakt, skal gi oss et av de grønneste og tryggeste batteriene på markedet. Sink og luft kan nemlig gi oss batteri proppfullt av energi – til en brøkdel av dagens pris.

Lager måleutstyr for verdens mest ekstreme miljø

Norske forskere bidrar til å utvikle verdens varmeste geotermiske brønn i et ikke-vulkansk område. Målet er å utnytte den utømmelige varmen fra jordas indre. Men det krever utstyr som tåler det aller, aller meste.

Astronautenes ekstra nese

Norsk-tysk hitech-sensor som ser gasser, skal hindre at noen puster inn farlige stoffer når de er på jobb – i verdensrommet.

Satelittantenne

Stjerneskinnssonaten

Han har laget et musikkverk som spilles i syv sammenhengende år. Tonene skapes av antenner som stadig søker etter stjernene.

Med den ultra-presise HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-m-teleskop på La Silla i Chile kan forskere studere universet.

Avdekker universets mysterier

De har oppdaget signaler fra universets barndom, mørk energi og hvordan stjernene ble skapt. Tre av nobelprisvinnerne som kommer til Starmus i Trondheim, er astrofysikere og forteller om universets mysterier.

Svarte hull og andre stjernerester

En reflekskledd hundeeier er ute med sin svarte hund en mørk kveld. Du ser ikke selve hunden, men skjønner ut fra eierens bevegelser at noe river og sliter i enden av båndet. Slik er det med svarte hull også.

Vil gjøre vitenskap populært

Mange av talerne ved Starmus er superstjerner i sine fagmiljø. Men få har så stor fanskare som Brian Cox. Dette er forskeren som føler seg hjemme i populærkulturen.