Gjenbruk

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Barn sorterer plastsøppel i kjøkkenet

Hvor mye plast bruker vi, egentlig?

Det er det ingen som vet per i dag. Derfor jobber et forskerteam med å få en grundig oversikt over plastforbruket vårt. Resultatet blir en åpen database der du kan finne informasjon om all plast i Norge.

Urban mining er en strategi for å gjenvinne viktige materialer. Storby i skumring. Shutterstock

Må vi tåle å tape natur for å vinne klimaet?

Magnetene i vindmøller kommer fra Kina. Materialene i el-bil batterier kommer i hovedsak fra Kongo. I dag fraktes viktige mineraler og metaller til Europa fra ustabile land langt unna. Kan vi sikre tilgangen på hjemmebane? Her er forskernes tre strategier for å løse problemet.

Gamle bygg kan bli til ny betong.

Gamle bygninger blir til ny betong

Han lærer verden å bruke restene av gamle bygninger til ny betong. Alt kan resirkuleres – det som tar tid, er å få det inn i bevisstheten til folk, ifølge SINTEFs Christian John Engelsen.

Farger. Bildet viser en påfugl.

Naturens farger kan erstatte giftig maling

Fargestoffer er ofte giftige. Med nanoteknologi og naturens egen metode kan forskere finne effektive måter å lage ugiftige, resirkulerbare og bærekraftige farger på isteden.

Gammel murstein er et godt gjenbruksmateriale

Gjenbruk av murstein gir stor miljøgevinst

Tegl er et materiale som egner seg godt til gjenbruk, likevel blir det meste liggende som avfall i deponier. Hva skal til for at teglstein fra bygninger som rives, brukes på nytt?

Blått og grønt lys strømmer ut av gjennomskåret bunt av fiberoptiske kabler.
KRONIKK

Lys med “ører” gir milliardinntekter

Laserlys kan høre! Fenomenet økte energiselskapet BPs inntekter med omlag fire milliarder kroner i 2019. Neste gevinst kan bli rimeligere og sikrere drift av vann og avløp, vei og kraftlinjer.