Gjenbruk

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Farger. Bildet viser en påfugl.

Naturens farger kan erstatte giftig maling

Fargestoffer er ofte giftige. Med nanoteknologi og naturens egen metode kan forskere finne effektive måter å lage ugiftige, resirkulerbare og bærekraftige farger på isteden.

Gammel murstein er et godt gjenbruksmateriale

Gjenbruk av murstein gir stor miljøgevinst

Tegl er et materiale som egner seg godt til gjenbruk, likevel blir det meste liggende som avfall i deponier. Hva skal til for at teglstein fra bygninger som rives, brukes på nytt?

Blått og grønt lys strømmer ut av gjennomskåret bunt av fiberoptiske kabler.
KRONIKK

Lys med «ører» gir milliardinntekter

Laserlys kan høre! Fenomenet økte energiselskapet BPs inntekter med omlag fire milliarder kroner i 2019. Neste gevinst kan bli rimeligere og sikrere drift av vann og avløp, vei og kraftlinjer.

Grønn sorteringsmaskin sorterer plast som fyker forbi på transportbånd i forgrunnen.
KRONIKK

Slik kan plastkrisen bekjempes

Havet blir ikke rent før ulike bransjer sammen forvandler plastavfall til produkter. Desto viktigere er et ferskt norsk pionerprosjekt som skal gi brukt plast fra havbruket ny verdi.

BLOGG

Kan koronaviruset redde naturen?

Det er på tide å tenke nytt, fornybart og sirkulært. Er koronakrisen en gylden mulighet til å gi menneskeheten og naturen en ny sjanse? Vi må bevare naturen og legge vekk gamle begreper som «sunn økonomisk vekst». Evig vekst i et lukket system er umulig uansett hvordan man ser på det.

Sementfabrikker kan stagge verdens plastforsøpling

Norske forskere tror plastsøppel kan brukes som brensel i sementfabrikker i Asia. Hvis det fungerer, kan det være løsningen på to av klodens største miljøproblemer: plast i havet og høyt forbruk av kull.