Mest leste saker 2023

Noen av våre mest leste saker i 2023

Mange leser Gemini-artikler, og noen artikler har mange lesere. De handler blant annet om isbading, om hvordan bli kvitt magefettet, om verdens sunneste chips, om hvem Napoleon egentlig var. Om dyrking av planter på månen, og at du godt mulig er noen prosent neandertaler.

Har du også litt mer rundt magen enn da juleferien begynte? En av Geminis mest leste saker i 2023 gir veiledning om å bli kvitt en del magefett på sju uker.

Slik kan du bli kvitt magefett på syv uker

Er det bra for helsa å bade i kaldt vann?

Her er forskernes kalde fakta om kropp og kulde

Plast inneholder en rekke kjemikalier som kan lekke ut i naturen og kretsløpet. Forskerne har sjekket blant annet plastposer, engangskopper, oppvaskhansker, bildekk, barneleker og ballonger. Hvilket av disse plastproduktene viste seg å være verstingen?

Forskerne ble overrasket da de undersøkte giftigheten i vanlige plastprodukter

Napoleon var involvert i 86 slag. Han vant 77 av dem. Men hvem var han egentlig, denne 168 centimeter høye korsikaneren som regnes blant tidenes mest innflytelsesrike franskmenn?

Virkelighetens Napoleon – kald jævel som vant nesten alt

Ved hjelp av stamceller kan forskere nå dyrke fram såkalte organoider; en bitteliten liten lever, et ørlite hjerte eller en tynntarm i laben. Mikro-organet kan deretter kobles til en mikrochip som simulerer biologiske prosesser.

Ørsmå organer kan nå vokse på en mikrochip – det gir oss banebrytende kunnskap

Å sette verbet på gal plass er den hyppigste feilen blant folk som lærer seg norsk. Hvordan reagerer personer med norsk som morsmål på dette?

Språkfeilen som irriterer mest

I dag panter vi alle et berg av flasker og bokser. Men det er bare et lite skritt på veien mot en sirkulær økonomi. I mål er vi ikke før alt vrakgods blir til materialer som kan brukes på nytt og på nytt. Skal dette skje, bør resirkulerte materialer ha like gode egenskaper som ved første gangs bruk. Og hvordan får vi til det?

Bilen din kan gjenfødes som telysholdere. Den burde heller bli en ny bil

I sommer fant arkeologene det som antagelig er Trøndelags eldste bevarte tregjerde. Hjerdet datert til perioden fra 500-tallet til og med vikingtid.

Kanskje den mest spennende historien du har lest om gjerdestaur

Ved fritering av poteter dannes det helseskadelige stoffet akrylamid. Nå vet forskere hva som skal til for å unngå at det farlige stoffet dannes når potetbitene skal friteres.

Forsket seg fram til “verdens sunneste” chips

Alle mennesker med bakgrunn utenfor Afrika, har litt neandertaler-DNA i seg, mellom 1 og 4 prosent.

Disse folkene lå slektningene dine med

Det er vanskelig å dyrke planter i månejord. Og temperaturen mellom dag og natt er nærmere 400 grader! Likevel har forskere en plan om hvordan de skal få det til.

Her dyrker forskerne salat som kan gro på månen