Droner kan frakte medisinske prøver
Gründere vil frakte medisinske prøver med droner 100 kilometer mellom to sykehus.
I luftlinje er det rundt 100 kilometer mellom Røros og Trondheim. Gründere fra NTNU vil transportere medisinske prøver med droner mellom dem.
Røros sykehus er en avdeling av St. Olavs hospital i Trondheim. Sykehuset tar medisinske prøver hele tida, men disse må ofte analyseres i Trondheim.
I dag foregår transporten av disse medisinske prøvene i stor grad med bil. Men langs bakken er dette en strekning på 150 kilometer, og spesielt vinterstid kan nok tanken om en annen løsning dukke opp hos flere av de involverte.
Gründerne Herman Øie Kolden, Bernhard Paus Græsdal og Lars Erik Fagernæs jobber med en løsning.
Kan gjøre en forskjell
– Vi bygger noe som gjør en forskjell, noe som forhåpentligvis kan redde liv og bidra til samfunnet. Det er skikkelig givende og motiverende, sier Fagernæs til shifter.no.
De tre er nerder i den vakreste meningen av ordet. De er sivilingeniører med en noe mer enn gjennomsnittlig interesse for droner, og til sammen har de utfyllende spesialkompetanse innenfor fysikk, matematikk, kybernetikk, robotikk og datavitenskap. En match som ikke ble skapt i himmelen, men ved NTNU.
Testflyvning gjennomført
I 2019 gjennomførte de et studieopphold ved prestisjetunge MiT i Boston i USA med noen av de dyktigste folkene i verden som droneforelesere. Da dukket tanken opp om å bruke leveringsdroner.
De startet firmaet Aviant. Ikke lenge etter hadde Aviant en avtale med St. Olavs hospital om å utvikle en løsning for å sende biologiske prøver mellom sykehusene.
– Vi bruker ferdigbygde droner, men erstatter det meste av elektronikken med egenutviklede løsninger, sier Fagernæs.
En testflyvning mellom byene er allerede fullført. Ved hjelp av 4G fløy dronen i alt 120 kilometer 120 meter over bakken. En drone kan frakte medisinske prøver på halve tida sammenlignet med en bil. Dette kan bidra til å redde liv.
Flere har tro på løsningen
Foreløpig trengs en operatør på bakken for å følge leveringsdronen på en skjerm under transporten.
– Men i framtida er tanken at denne operatøren kan følge flere droner samtidig. Da sparer du også arbeidstimer i tillegg til tid, forklarer Fagernæs.
Flere har i hvert fall troen på at løsningen er god. Innovasjon Norge har gitt dem 1,5 millioner kroner i tilskudd. Forskningsrådet har bidratt med 1 million.
Andre firma er inne på den samme tanken. Fagernæs håper de kan få til et norsk samarbeid som utvikler løsninger som kan stå imot utenlandske aktører.