Vi må utnytte strømnettet bedre enn i dag
For å nå klimamålene trenger vi å bygge mer strømnett, men vi er også nødt til å utnytte det strømnettet vi allerede har i dag på en bedre måte.
For å nå klimamålene trenger vi å bygge mer strømnett, men vi er også nødt til å utnytte det strømnettet vi allerede har i dag på en bedre måte.
Hvor klimavennlig er byutviklingen i din kommune? Et nytt verktøy hjelper planleggere med å sammenlikne alternativer.
SINTEF tester ulike veggvarianter i laboratoriet, og rehabiliterer du et gammelt trehus, kan det hende du kan hjelpe forskerne.
Inga Strümke tror ikke kunstig intelligens tar over verden med drapsroboter. Men området trenger likevel regler. Nå får vi dem.
Tilgang på ren energi er nøkkelen til velferd og forsyningssikkerhet. Norge har alt som trengs for å få til en raskere bærekraftig omstilling – unntatt en samlet politikk og vilje til å betale det det koster.
Norge må ta flere grep for å sikre strømforsyningen i framtida. Her er tre råd om hvordan det kan løses.
For mange dør i trafikken. Opplæring i fullskala kjøresimulator kan bidra til tryggere sjåfører. En KI-kjørelærer kan skreddersy opplæringen. Den som trenger å trene på rundkjøringer, kan gjøre unna 30 slike på 30 minutter.
Ett eneste norsk forskningsprosjekt fikk penger fra ERC i denne omgang.
TOPOCOM samler ledende europeiske forskningsinstitusjoner om et arbeid som kan erstatte dagens elektronikk.
Også lukter kan forsvinne for alltid. Men ved hjelp av kunstig intelligens kan vi kanskje få tapte lukter tilbake.
Skipsfarten i Arktis øker, og en dag vil også førerløse skip seile gjennom havområdene med skummel is og mye dårlig vær. Kunstig intelligens som kan fjerne regn, snø og tåke fra bilder kan øke sikkerheten for skip i ekstreme farvann.
Det er forsket mye på teknologiske løsninger for å koke mat med sol, men hva fungerer best i praksis sør for Sahara? Mangeårig forskning tyder på at det enkle og robuste trumfer det mest energieffektive.
Om magnoner, Bose-Einstein-kondensater og skikkelig flinke folk.
Kunne Helge Ingstad-ulykken vært unngått dersom forsvarets fregatter hadde vært utstyrt med kunstig intelligens?
Færre velger elbil om batteriene blir dyrere. Ny teknologi bruker billigere og lettere tilgjengelige metaller. Det kan løse saken.
De har høy tillit til autopiloten om bord, men offiserer på skipsbroen tror ikke at selvkjørende skip vil gjøre skipsfarten tryggere. Og jo høyere yrkesstolthet sjøfolkene har, jo mindre tillit har de til at automatisering øker sikkerheten til sjøs.
EU støtter NTNU-professor Ingrid Bouwer Utnes arbeid for å få roboter og selvstyrende systemer til å skjønne bedre når det er fare på ferde, og gi operatører innsikt i hva de faktisk «tenker».
Til tross for kulde, begrenset infrastruktur og store avstander kan elektriske anleggsmaskiner også tas i bruk i Nord-Norge, viser ny studie.
Erfaringene fra en stor undersøkelse kan bidra til vinduer som tåler et tøffere klima med mer nedbør og blest. Det må vi nemlig regne med, bokstavelig talt.
Solstormer er ingen spøk. Det kan bli kaldt. Det kan bli mørkt. Mobilnettet kan svikte.
Forskere i Trondheim utvikler en ny medisin for diabetikere som daglig setter insulin på seg selv. Nøkkelen er et hormon som får de minste blodårene til å slappe av på innsiden.
Forskere ved NTNU har utviklet maskinvare som får datasystemer til å jobbe smartere og raskere, og bruke mindre energi.
Selv med kunstig intelligens (KI) i førersetet, ville fregatten “Helge Ingstad” trolig ha kollidert. Mye gjenstår før KI kan gi oss trygge, selvgående skip.
Det er nødvendig for å få fortgang i elektrifiseringen av tungtransport, og det er mulig til tross for at strømnettet er fullt. Her er våre tre råd.