Løsningen på flyplasskøene

Illustrasjon: Øystein Dolmen

Illustrasjon: Øystein Dolmen

Har du stått i kø på flyplassen? Det er du ikke alene om, gitt. Etter at det ble in med selvmordsaksjoner, fikk vi en helt ny reiselivssituasjon. Det er ikke lenger mulig å bare trave rett inn på flyet med håndbagasjen skranglende rundt seg.

Nå skal alt kontrolleres med sikte på å avverge mulig terrorisme før den får sjansen til å bli satt ut i livet.

Når du står langt bak i en endeløs kø som snor seg rundt hele avgangshallen på Gardermoen, skal du vite at du er et ledd i en effektiv og velment konfrontasjon mot terrorisme. For det er selvsagt mottiltak du opplever. Ikke luftfartsmyndighetenes ønske om å pine deg til døde med sakte tid.

På den ene siden har vi terroristene. De ønsker å gjennomføre selvmordsaksjoner. Gjerne med lettutløste bomber av plasteksplosiver som ikke så lett avsløres av gjennomlysing og metalldetektor. Terroristene bygger bombene inn i skosålene sine, de skjuler dem inne i barbermaskinen som ligger i bagasjen, og de finner stadig nye måter å få med seg noe som sier pang inn i flyet. Det er ikke lett å svare på sånt. Det er vanskelig.

Men vi kan jo ikke møte terror med terror her hjemme. Her må vi oppføre oss noenlunde sivilisert, og derfor må vi svare med andre mynter.

Derfor besvarer vi terrorisme med logistikk.

Logistikk er et effektivt våpen i de riktige hender. Logistikk styrer forflytting og lagring av varer og mennesker. Når noe eller noen skal fra et sted til et annet, er det alltid logistikk med i bildet.

Som svar på terroristens ønske om å komme seg på flyet med eksploderende materiale som ikke kan oppdages av innsjekkingskontrollen, tar luftfartsmyndighetene i bruk logistikk. Det har vist seg å være meget effektivt. Lange køer, kombinert med utsatte og kansellerte avganger, tok fullstendig knekken på tålmodigheten til terroristen. Han ble rett og slett forbanna og gadd da virkelig ikke å stå i svett kø i timevis uten engang å få ordentlig beskjed. Det fikk da være måte på behandling.

Svært få selvmordsaksjoner har vært gjennomført i fly etter at luftfartsmyndighetene innførte logistikk som mottiltak.

Men denne måten å konfrontere terrorisme på har en bakside, og den kjenner både du og jeg godt. Vi andre må også stå i kø. Nye håndbagasjeregler skal kunnes og følges. PC’n skal framvises naken og uinnpakket, deodoranten og tannpastatuben skal ut av toalettmappen for å legges over i foreskrevet plastpose med lukkemekanisme som virker hver torsdag. Vi skal ta av oss jakke, sko og naglebelte og legge dem sammen med mobiltelefon, gebiss og lommebok på et eget plastbrett til den slags. Mens vi selv går halvnakne gjennom en portal som alltid piper iltert slik at vi må gå tilbake igjen for å prøve en gang til, denne gang uten husnøkkelen. Og når vi etter lang tid endelig er gjennom, rekker vi ikke å puste lettet ut engang før vi ser på lystavlen at flyavgangen er utsatt i to timer, kanskje for alltid.

Vi skjønner godt at terroristen ikke gidder dette her.

Øystein Dolmen  (60) er musiker, skribent og artist, mest kjent fra Knutsen & Ludvigsen.Studerte sosiologi, historie og engelsk ved Universitetet i Trondheim før det ble NTNU. Cand.mag. i 1971, hentet papirene i 1996.

Øystein Dolmen
(60) er musiker, skribent og artist, mest kjent fra Knutsen & Ludvigsen.Studerte sosiologi, historie og engelsk ved Universitetet i Trondheim før det ble NTNU. Cand.mag. i 1971, hentet papirene i 1996.

Men kunne det vært gjort annerledes? Slik at vi som ikke er terrorister, kunne komme oss på møte i Oslo i samme uke som vi hadde gjort avtale med hovedkontoret om?

Slik det er en hake ved enhver barbermaskin, finnes det alltid en løsning til ethvert problem.

Her er mitt enkle forslag:

To transportlinjer: En for passasjerer, en for bagasje.

Ingen sjekking av personer eller bagasje. Det er ikke nødvendig.

Koffertene går nemlig på samlebånd gjennom et bomberom der de blir utsatt for en frekvenskombinasjon som effektivt detonerer det som måtte være av eksplosivt materiale i bagasjen. Skader på de andre koffertene? Hva så? Det må da være bedre å få ødelagt kofferten sin enn å vandre heden før tiden?

Passasjerene på sin side går en og en (viktig) gjennom et eget bomberom for passasjerer. Samme sorten frekvenskombinasjon her. Dersom passasjeren bringer med seg eksplosiver, er det selvsagt pang og smæsj, og terroristen havner kjapt som bare det rett opp til jomfruene sine. Eksplosivene detoneres, og det var det jo meningen at de skulle likevel. Men ingen andre blir skadet. Mye bedre at det sier pang på bakken enn oppe i fly. Terroristen får smellet sitt, og alle er glade.

Sett i gang, Luftfartsverk, ideen er genial og helt gratis.